آشنایی با رشته تکنولوژی آموزشی
 

نحوه نوشتن اقدام پژوهی

تعریف تحقیق

جستجوی مجدد یا فرایند پاسخ دادن به سوالات است .

سوال چه زمانی ایجاد می شود ؟

زمانی که : 1 – وضع موجود را می بینیم     2 – وضع مطلوب را بخواهیم

سوال  را به سه شیوه می توان کار کرد

1 – سوالات بنیادی : به دنبال نظریه سازی هستند . مثل پاولف که نظریه شرطی شدن را کشف کرد. پس تحقیق بنیادی یعنی تولید دانش

2 – تحقیقات کاربردی :  همان نظریه بنیادی را در حیطه ای انجام می دهند . مثال : نظریه یادگیری رفتار گراها را  در محیط کار کنیم .

3 –تحقیقات و توسعه : در آموزش و پرورش بیشترین کاربرد را دارد.

انواع تحقیقات کاربردی :

1 – تحقیق پیمایشی : در مورد یک موضوع نظر سنجی می کند .

2 – تحقیق تاریخی : گذشته را بررسی می کند.

3 –تحقیق علی – مقایسه ای : علت را جویا می شود و مقایسه می کند.

4 – تحقیق موردی

5 – اقدام پژوهی : که از سال 1930 وارد حوزه تحقیقات شد . در اقدام پژوهی می گوییم ؛ نگاه کنید – فکر کنید – عمل کنید .    عمل محور اساسی است و باید اجرا شود.  اگر نتوانیم در وضعیت موجود تغییر ایجاد کنیم ، اقدام پژوهی حساب نمی شود.

اقدام پژوهی :

-         توسط مجری انجام می شود.

-         تاکید بر عمل است .

-         با مشارکت همکاران انجام می گیرد .

-         نوعی ارزیابی از کار خود است .

-         احساس تعهد و تغییر در کار را نشان می دهد.

-         به دور از پیچیدگی های اداری است .

-         نگاه از درون است .

-         پژوهش شخصی است .

-         در اقدام پژوهی که راز داری باید صورت گیرد ، بدون اسم دانش آموز یا همکار نوشته شود . و یا از علامت اختصاری استفاده شود .  مثال : م . آ

-         کار اقدام پژوهی زیر نظر مدیریت مدرسه صورت گیرد . تا ایشان آن را مورد تایید قرار دهند.

ادامه نوشته

تدریس(آموزش) معکوس

سالهاست که آموزگاران بدنبال راههایی برای تغییر دادن شیوه های تدریس هستند. اینکه چگونه با استفاده از فن آوری جدید و مدرن روشهای آموزشی را دگرگون کنند. مفهومی که از آن بعنوان “کلاس معکوس” یاد می شود. معکوس در اینجا به مفهوم بدست آوردن اطلاعات جدید و آموزش در منزل و به جای آن، انجام تکالیف درسی در مدرسه است.

سلمان خان که مدیر سایت خان آکادمی است در گزارشی که شبکه ی یورو نیوز تهیه کرده به توضیح فعالیت خود می پردازد

از اینجا به بعد را بعد از دیدن فیلم بخوانید:

فیلم تدریس معکوس

اما ما در کشور عزیزمان ایران چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟

پیشنهادی که به تعدادی از معلمان مقطع متوسطه دادم این بود که قبل از شروع سال تحصیلی از تدریس خودشان فیلم بگیرند.اینکه چگونه باید از کلاس فیلم بگیریم  در مقاله ای به عنوان تدریس برای دانش آموزان غایب  توضیح داده شده است.

اما مراحل انجام تدریس معکوس با امکانات موجود:

  1. قبل سال تحصیلی از تدریس خودتان فیلم بگیرید
  2. در آغاز اولین جلسه فیلم ها در اختیار دانش آموزان قرار دهید. این کار را می توانید از طریق دی وی دی ، فلش ویا حتی آپلود در سایت هایی مانند آپارات انجام دهید.
  3. از دانش آموزان بخواهید فیلم تدریس را تا جلسه بعد نگاه کنند. در هر زمان و هر مکانی و به هر تعداد که دوست داشتند
  4. تمرین ها و تکلیف هایی برای کار در خانه به دانش آموز بدهید . این تکلیف ها خیلی خیلی باید کم باشد.
  5. در جلسه بعد سر کلاس فقط به بررسی تکلیف ها حل تمرین های بیشتر می پردازید
  6. اگر دانش آموزی فیلم را نگاه نکرده بود یا هنوز یاد نگرفته بود با کمک دانش آموزان دیگر و شما می تواند جبران کند.
  7. نیاز نیست شما تمام جلسات تدریس یعنی کل کتاب را به یک باره تدریس کنید و فیلم برداری کنید. همینکه یک یا دو جلسه از دانش آموزانتان جلوتر باشید کافی است.

به یاد داشته باشید قرار نیست شما این کار را هرسال انجام دهید . یک بار برای همیشه کافی است . از سال بعد کار شما خیلی راحت تر خواهد شد. (البته اگر کتاب های درسی تغییر نکند!)

به همین راحتی می توانید تدریس معکوس را در کلاس خود اجرا کنید.

به پیشنهاد بنده قرار است  تعدادی از معلمان که از اعضای سایت روش تدریس هستند،در سال تحصیلی جدید این کار را انجام دهند.مطمئنا گزارش این کار را در ماه های آینده به شما اطلاع می دهم .

اگر شما هم دوست دارید تدریس معکوس را انجام دهید!

نتایج آن را به ما اعلام کنید تا به نام خودتان در سایت روش تدریس قرار بدهیم.

موفق باشید

رایانه؛ فراهم کننده انقلاب آموزشی

     استفاده آموزشی از رایانه در نظام آموزش و پرورش کشورهای در حال توسعه، به ویژه در دهه اخیر، مورد مطالعه وسیع قرار گرفته است. هم اینک نیز این مقوله در دستور کار برنامه ریزان، مدیران، محققان و اندیشمندان آموزش و پروش این کشور قرار دارد.

     بحث مربوط به استفاده آموزشی از رایانه در نظام آموزش و پرورش کشورهای در حال توسعه، به ویژه در دهه اخیر، مورد مطالعه وسیع قرار گرفته است. هم اینک نیز این مقوله در دستور کار برنامه ریزان، مدیران، محققان و اندیشمندان آموزش و پروش این کشور قرار دارد.

     این در حالی است که کشورهای صنعتی تا حدود زیادی به اصول اساسی و راهکارهای مناسبی برای بهره گیری از این ماشین در نظام آموزش های رسمی و غیر رسمی خود نایل شده اند و به نتایج امیدوار کننده ای نیز رسیده اند. در وضعیت حاضر، گروهی از اندیشمندان و پژوهشگران درباره استفاده آموزشی از رایانه پا را فراتر گذاشته اند، تا آن جا که ورود رایانه به خانه و مدرسه را مصادف با آغاز یک " انقلاب آموزشی" قلمداد می کنند. آنان اعتقاد دارند که رایانه علاوه بر یک منبع آموزشی برای تقویت و توسعه فرایند یاددهی – یادگیری در مدارس، می تواند نقش یک منبع یادگیری مستقل، خود آموز و رونق بخش رویکرد" تداوم یادگیری" را برای دانش آموزان ایفا کند و در واقع، با بهره گیری منطقی از این ماشین آموزشی می توان آموزش و یادگیری را از دورن کلاس و مدرسه به منازل و محیط های خارج از مدرسه انتقال داد. علاوه بر این، رایانه این توانایی را دارد که بازوی مدیریت نظام آموزش و پرورش – هم در ابعاد مدیریت کلان نظام و هم مدیریت کلاس و مدرسه – باشد.

ادامه نوشته

آزمایشگاه و ارتباط آن با یادگیری

     بسیاری از دروس که برای تمرین دادن و پروراندن مهارتهای کاوشگری در شاگردان طراحی شده اند می

تواند در شکل آزمایشگاهی سازمان یابد. اصطلاح <آزمایشگاه> بدین معنا نیست که آزمایش مدون در اتاق

خاص و با ابزار و وسایل خاص آزمایشگاهی اجرا شود. بلکه آزمایشگاه را می توان برای توصیف هر نوع فعالیت

آموزشی که در آن دانش آموزان مستقیماً بامواد سر و کار داشته باشند به کار برد.

     این فعالیت ممکن است روی نیمکت خودشان باشد، روی میز باشد یا در قسمتی از کلاس که برای کارهای

آزمایشگاهی تدارک دیده شده باشد و یا حتی در یک آزمایشگاه سنتی در هر جای دیگر.

باید های یک نظام علمی کارا و اثرات آن در یک نظام علمی کارا، باید در دانش آموز توان مساله یابی با روشهای

جستجو گرانه و کنجکاوانه برانگیخته شود تا ادراک او گسترش یابد.

 

     در اروپا در کلاس پنجم ابتدایی یکی از مدارس، دانش آموزان را به طور گروه بندی شده به مزرعه چند

کشاورز بردند، معلم از آنها خواسته بود، تا هر چه را که مشاهده می کنند بنویسند و در صورت لزوم به تصویر

بکشند و کوشش کنند، سوال بیابند و پاسخ آن را یا به طور واقعی و یا بطور حدسی بدهند. نتیجه این کار در

گروه و سپس در کلاس بحث می شد. از این طریق بچه ها یاد می گیرند به همه چیز توجه کنند، فعالانه به

جستجوی پدیده های اطراف خود بر آیند، روابط علّی میان پدیده ها را کشف نمایند، هر نوع تغییری را در محیط

خود بیابند.

ادامه نوشته

درگذشت استاد احمد احمدزاده بیانی

با تاسف و تاثر فراون در گذشت استاد بزرگوار احمد احمدزاده بیانی را به اطلاع همه دوستان ، آشنایان و اساتید

و دانشجویان رشته علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی می رساند. آرزوی رحمت و غفران الهی را برای این استاد

برزگوار داریم و برای خانواده ایشان صبر و شکیبایی را خواهانیم.روحش شاد.

برای آشنایی دوستان عزیز زندگی نامه این استاد فرزانه در ذیل می آید.


به نقل از روزنامه "مردم سالاری"  مورخ "سه شنبه 1 آذر 1384 – صفحه 9":

"احمد بیانی" در سال 1318 در تبریز به دنیا آمد؛ با اتمام تحصیلات در دانشسرای عالی، در دبیرستانهای مناطق مختلف کشور به تدریس اشتغال ورزید، همزمان با تدریس به تحصیلات خود ادامه داد و سرانجام در سال 1359، با استفاده از بورس وزارت علوم، از دانشگاه سوربون پاریس فارغ التحصیل و در رشته آموزش با گرایش روانشناسی به اخذ مدرک دکتری نایل شد.

پس از برگشت به کشور به عنوان عضو کمیسیون ملی یونسکو به مدت 8 سال مسوولیت بخش آموزش این کمیسیون را بر عهده گرفت و با شرکت در کارگاه آموزشی یونسکو که ئر سطح بین المللی در شهر "چیانگ مای" تایلند تشکیل شده بود در سال 1367 دوره تخصصی روش تحقیق را گذراند و مدتها در موسسات پژوهشی به انجام کارهای تحقیقی اشتغال ورزید.

نخستین اثر قلمی او در سال 1344 در روزنامه "آدینه" منتشر و در همان روزنامه تحلیلهای سیاسی متعددی از ود به چاپ رسید؛ در سالهای قبل از انقلاب، آثاری مانند "اساطیر"، "تولید و جامعه"، و چند اثر دیگر که جملگی ترجمه از نویسندگان خارجی بودند توسط او ترجمه و منتشر شد. در سال 1366 با انتشار کتاب "زندگی چیست؟" اولین اثر تالیفی را به بازار ارایه کرد و در آن با تاکید بر جنبه های روانشناختی زندگی ظرح جدیدی از معرفت شتاختی و نیز تحلیل سیستم های حیات مورد توجه قرار داد. 

در سال 1370 با انتشار کتاب "نگرش و روش تحقیق" به تحلیل تفکر پژوهشی پرداخت و نقش آن در کاربرد روشهای علمی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 

در سال 1371 با انتشار کتاب "قصه ها و باورها" روشهای جدیدی را به منظور آموزشهای پژوهشی به جوانان و نوجوانان در قالب قصه و فرهنگ عامه پیشنهاد کرد.

در سال 1378 در کتاب "روشهای تحقیق و سنجش" با تاکید بر تولید روشهای پویا و نوین و جایگزینی روشهای قالبی تحقیق با شیوه های قالب زدا، در زمینه روش های تحقیق تحلیل های جدیدی ارایه داد.

در سال 1382 با انتشار کتاب "تجزیه و تحلیل سیستم های اجتماعی" مبانی روانشناختی جامعه را مورد بحث و تحلیل قرار داد.

در سال 1383 کتاب "روانشناسی مدیریت" او تجدید چاپ و در دانشگاه پیام نور به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گرفت.

                      

ادامه نوشته

نرم افزارهای مرتبط با تکنولوژی آموزشی

رشته تکنولوژی آموزشی همراه با رشد فناوری ها، نیازهای فناورانه جدیدی را وارد حیطه تخصصی خود می کند و بنابراین تسلط کامل بر ان کمی دشوار است اما در زیر چند دسته از مهارت های فناورانه ای که یک دانشجوی تکنولوژی اموزشی باید دارا باشد ارائه می شود. قطعا نظرات شما می تواند به غنای این مطلب بیفزاید.

یک-ابزارهای تولید چند رسانه های اموزشی

یک تکنولوژیست اموزشی باید با نرم افرارهای تالیف چند رسانه ای آشنایی کافی داشته باشد که بهترین و مناسب ترین انها در زیر به اولویت مطرح می شود.

Adobe flash (اگر بتوانید فلش کار حرفه ای شوید هم نونتون تو روغن است و هم نیازی به دیگر نرم افزارها ندارید. یادگیری این نرم افزار چیزی حدود 250 ساعت وقت لازم دارد.)

Adobe captivate (در چند سال اخیر غول نرم افزاری آدب، این نرم افزار را در پاسخ به نیازهای تولید محتوای آموزش الکترونیکی وارد بازار کرده است. این نرمافزار بسیار آسان و کاربردی است و محیط ان بسیار شبیه پاورپونت است. نسخه 6 ان اخیرا با قابلیت بسیار وارد بازار شده است به نظر بنده یک تکنولوژیست آموزشی حتما باید با آن کار کرده باشد)

multimedia builder  (این نرم افزار هم برای کارهای تالیفی آسان و خوب است ولی از سال 2008 عمر آن به اتمام رسیده و تولید نمی شود به همین دلیل با هر پلت فرمی سازگار نیست. با این حال، در واحدهای درسی ایران تدریس می شود. حالا خودتان می دانید برید سراغش یا نه)

دو-نرم افزارهای تدوین فیلم

ulead(یولید نرم افزاری کاربردی و آمارتوری برای تدوین فیلم است به جهت درک مفاهیم تدوین و شناخت بسیاری از فرمت ها یادگیری این نرم افزار برای بچه های تکنولوژی ضروری است. ولی در محیط های حرفه ای به کار گرفته نمی شود)

Edius(نرم افزاری تخصصی و در حین حال کاملا کاربردی، به جرئت می توانم بگم که تمامی موسسات و شرکت ها فعال دولتی و خصوص در کشور از این نرم افزار برای تدوین بهره می برند. بنابراین تسلط به آن یعنی ورود به حرفه تدوین گری در ایران)

Adobe premiere ( این یک نرم افزار تخصصی و کاملا حرفه ای، از این نرم افزار در سینمای ایران و جهان بسیار استفاده می شود. لازم به ذکر است تدوین علاوه بر شناخت نرم افزار دانش و استعداد خاصی را هم می طلبد.)

سه- نرم افزارهای سه بعدی

3DMAX (نرم افزار بسیار حرفه ای و تخصصی، به جرات می توانم بگویم تسلط بر آن یعنی مهارت ای که در هر جای جهان خریدار دارد ولی برای تکنولوژیست اموزشی در حد اشنایی کافی است.)

Maya  ( و این هم یک غول انیمشن سازی دیگر، اکثر انیمیشن های جهان در این نرم افزار ساخته می شود)

چهار-نرم افزارهای ویرایش تصویر

Adobe photoshap ( اگر با این نرم افزار کار کرده باشید بسیاری از کارهای رشته را خودتان می توانید انجام دهید. این یک تخصص ضروری در کنار دیگر نرم افزارها است.)

Corel ( و این هم یک ویرایشگر حرفه ای ، اگر دنبال تنوع هستی یا دانش حرفه ایت زیادی گل کرده بفرما کورل در خدمت شماست.)

پنج- یادگیری الکترونیکی

شناخت، نصب و کار با LMS های روز ( moodle, joomla, ATutor) کار دشواری نیست فقط کافی است به کمک یک آشنا یکبار امتحانش کنید.

شش- زبان برنامه نویسی

Basic , C++   ( کار دشواری است ولی اگر همت کنید می تونه همه جا به دردتان بخورد.)

هفتم- آماری

برای تحصیلات تکمیلی حتما SPSS  و اگر وقت کردین AMOS  را یاد بگیرید مسلما دانش آماری لازم دارد.

هشتم-طراحی آموزشی

طراحی آموزشی نیز به عنوان مباحث اصلی تکنولوژی آموزشی نیازمند مهارت های نرم افزاری مختلف است در این خصوص نمر افزارهای مختلفی می تواند به کار گرفته شود مانند نرم افزار ID expert مریل یا نرم افزارهای مدیریت  پروژه  همچون Microsoft Project و Primavera

ولی متاسفانه بکارگیری این نرم افزارها در برنامه های درسی ما فعلا جایگاهی ندارد. و خیلی از دوستان حتی اطلاع نیز ندارند لذا در زمینه نرم افزارهای طراحی آموزشی اگر کسی اطلاعی دارد از بخش "نظر دهید" برای ما ارسال کند.


به نقل از وبلاگ    http://eata.blogfa.com

ارتباط برنامه ریزی آموزشی و درسی با تکنولوژی آموزشی

اشاره

کتاب‌

درباره ی ارتباط تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی دیدگاه های متفاوتی وجود دارند.

از دیدگاه سنتی، بین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد. اولین بار تابا، با ترسیم پیوستاری نشان داد که چگونه طراحی برنامه ی درسی و تکنولوژی آموزشی از هم متفاوت اند، ولی در عین حال هم سو و هم جهت و در طول یکدیگر دریک پیوستار قرار دارند. در یک طرف این پیوستار در مورد متغیرها تصمیم گیری های کلی و کلان به عمل می آید و در طرف دیگر آن، این متغیرها باید توسط معلم با به کارگیری تکنولوژی آموزشی، در جریان آموزش به شکل عملیاتی در آیند.

در دیدگاه جدید تر، برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی با یکدیگر هم پوشی کاملی دارند و تمیز و تفکیک بین این دو نظام مشکل است.

در این مقاله ضمن تشریح ارتباط میان تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی های آموزشی و درسی، شباهت و تفاوت های آن ها مورد بحث قرار می گیرد.

 

تکنولوژی آموزشی را می توان فعالیتی نظام مند برای بهره گیری از یافته های علوم و فنون در جهت کارآمدتر ساختن فرایند یاددهی – یادگیری دانست که سه جنبه دارد: سخت افزاری، نرم افزاری، و حل مسئله.

 

از جمله ویژگی های تکنولوژی آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. تعیین هدف های آموزشی هر واحد درسی

2. فراهم ساختن مواد و محتوای درسی بر اساس اصول یادگیری

3. انتخاب و کاربرد ابزارها و وسایل مناسب برای ارائه ی مطالب درسی

4. به کار بردن روش های مناسب ارزشیابی به منظور آگاهی از میزان اثربخشی  برنامه های درسی، مواد و وسایل آموزشی.

ادامه نوشته

فواید کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموزش

شاره

     با ظهور فناوری های جدیدی هم چون رایانه، اینترنت و...، جوامع بشری با چالش های جدید و جدی در همه ی عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی روبه رو شده اند. نداشتن برنامه ریزی های راهبردی، به سرعت باعث عقب ماندگی از تحولات روزافزون خواهد شد. نهادهای آموزشی نیز به فراخور تغییرات، نیازمند برنامه ریزی های درازمدت، میان مدت، کوتاه مدت و اساسی، به منظور هم گام شدن با تغییرات هستند. در این مقاله، فواید و کاربرد یادگیری الکترونیکی بررسی شده است.

     قلمرو یادگیری الکترونیکی خیلی گسترده است. نکته ی مهم در یادگیری الکترونیکی این است که یادگیرندگان می توانند از طریق ابزارهای الکترونیکی آموزش ببینند، بسیاری از کاربردهای یادگیری الکترونیکی دربردارنده ی تعامل های دوطرفه هستند در حالی که در کلاس های سنتی، آموزش تنها به عهده ی معلم است.. برای مثال، یادگیرندگان در مکان های متفاوت می توانند، از طریق شرکت در یک کلاس درس مجازی آموزش ببینند، مربیان می توانند سؤال های خود را برای کلاس درس مطرح کنند و یادگیرندگان از طریق صفحه ی نمایش رایانه ی خود به آن ها جواب دهند.

ابزارهای فناورانه، نه تنها با استفاده از روش سمعی و بصری قوی باعث جذابیت آموزش می شوند، بلکه سطح یادگیری را نیز افزایش می دهند. دست یابی سریع به دانش و تجربه، این امکان را به معلمان می دهد که با تغییرات سریع شغلی در جهان، هم چنان در شغل خود باقی بمانند. یادگیری الکترونیکی می تواند، به توسعه ی منابع انسانی، محتوا و فناوری کمک کند. به علاوه، این شانس را برای یادگیرندگان فراهم می آورد که به هنگام خواندن، تصمیم بگیرند چگونه سریع تر و چه قدر یاد بگیرند. هم چنین آنان را قادر می سازد که از طریق ایمیل و کنفرانس های اینترنتی، با مربی شان ارتباط برقرار کنند. از آن جا که در این نوع یادگیری، به حضور در مکان خاصی نیاز نیست، فرد متحمل هزینه های رفت و آمد نیز نمی شود.

ادامه نوشته

نرم افزار مدرسه الکترونیک

با حول و  قوه الهی و با تلاشی یک ساله نرم افزار مدرسه الکترونیک شامل نمونه سوالات امتحانی،  المپیاد،

کنکور، مسابقات آزمایشگاهی،  معرفی رشته های دانشگاهی،  نرم افزارهای کاربردی، آموزش  نرم افزارهای

کاربردی، قرآن، سرگرمی، آلبوم صوتی و ... توسط اینجانب محمود قاسمی کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی

تهیه و  آماده استفاده عزیزان  دانش آموز دبیرستانی، همکاران فرهنگی و  مدارس متوسطه می باشد. جهت

سفارش dvd این نرم‏ افزار با صندوق پستی ghasemi49@gmail.com  یا  ghasemi49@chmail.ir ارتباط برقرار

کنید. برای دانلود دموی نرم افزار لینک روبرو را  www.uploadpa.com/beta/12/fghjerwbc2v5b0dr8j2c.rar

باز کنید. در ضمن شماره تلفن تماس در داخل دمو وجود دارد.

توضیح اینکه دموی این نرم افزار شامل عنوان های نرم افزار است. اصل نرم افزار چهار گیگابایت حجم دارد .     

مقاله ای در زمینه تاثیر چند رسانه ای ها بر یادگیری

تاثیر چندرسانه‏ای ‏‏محقق ساخته بر یادگیری درس فیزیک سال اول دبیرستان شهرستان ملایر در سال تحصیلی 90-1389

محمود قاسمی: كارشناس ارشد  علوم تربیتی(تکنولوژی آموزشی)                       

استاد راهنما: دكتر احمد احمدزده بیانی   -     استاد مشاور: دکتر سعید اسدی                                                                        

دانشگاه آزاد اسلامي- واحد تهران جنوب

چکیده :

      پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از نرم‏افزار چندرسانه‏ای‏ محقق ساخته بر یادگیری درس فیزیک سال اول در دبیرستان‏های شهرستان ملایر (سال تحصیلی90-1389) انجام گردید. فرضیه پژوهش بیان می‏دارد که استفاده از نرم افزار چندرسانه‏ای‏ محقق ساخته بر یادگیری درس فیزیک اول دبیرستان تاثیر مثبت دارد. برای بررسی این فرضیه از بین دانش‏آموزان‏ پسر و دختر سال اول دبیرستان شهرستان ملایر تعداد سیصد نفر از دانش‏آموزان‏ دبیرستان‏های مختلف در قالب شش گروه آزمایشی و شش گروه گواه انتخاب شدند..برای اطمینان از همسان بودن گروه‏های مورد مطالعه پیش‏آزمون معلم ساخته از تمام گروه‏ها گرفته شد. پس از پایان تدریس مبحث مورد نظر توسط دبیران فیزیک (گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار چندرسانه‏ای ‏محقق ساخته وگروه گواه صرفا با تدریس سنتی) از همه دانش‏آموزان‏ گروه‏های آزمایش و گواه آزمون پیشرفت تحصیلی (پس‏آزمون) گرفته شد. برای روایی سوالات آزمون‏ها از نظرات دبیران مربوط استفاده شد. داده‏های تحقیق با  استفاده از شاخص‏های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار تجزیه و دسته‏‏بندی شده و فرضیه تحقیق با مقایسه نمرات پس‏آزمون گروههای آزمایش و گواه با استفاده از آزمون تی  دو گروه مستقل و با کمک نرم ‏افزار(spss) تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانه‏ای ‏‏آموزشی محقق ساخته بر یادگیری دا‏نش‏آموزان‏ در درس فیزیک اول دبیرستان تاثیر مثبت داشته است. 

ادامه نوشته

آموزش Multimedia Builder


نرم افزار Multimedia Builder یکی از قویترین نرم افزار ها جهت ساخت انواع نرم افزار های مالتی مدیا می باشد . این نرم افزار محصول شرکت Mediachance بوده و یکی از پر فروشترین نرم افزار ها در این زمینه می باشد . از این نرم افزار می توان جهت ساخت انواع نرم افزار های آموزشی . درسی . تبیلیغاتی . علمی . پژوهشی و برنامه های پخش صدا . عکس و فیلم استفاده به عمل آورد . به دلیل راحتی نسبی این نرم افزار و قابلیتهای بیشتر نسبت به سایر نرم افزار ها در این زمینه طرفداران بسیاری پیدا کرده و حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان از این نرم افزار برای انجام بعضی امور در این زمینه استفاده می کنند. در این آموزش سعی شده است که با آموزش بخشهای مهم و اساسی این نرم افزار بتوانید تا حد بسیار زیادی از این نرم افزار استفاده نمایید و پروژه های قابل توجهی ایجاد نمایید . پس از نصب این نرم افزار ادامه آموزش را دنبال کنید.


از دیگر قابلیتهای این برنامه ساخت Autorun است که قابلیتهای فوق العاده ای در این زمینه دارد . با این برنامه همچنین می توان بازیهایی ساده ساخت. این همه قابلیت و راحتی کار در این نرم افزار شگفت انگیز است و تنها شما با کمی کار و ساخت تنها یک پروژه جذب این برنامه خواهید شد و در راه کسب علم بیشتر در این راه خواهید شد . حالا قسمت اول را آغاز می کنیم

ادامه نوشته

زندگینامه استاد احمد احمدزاده بیانی

به نقل از روزنامه "مردم سالاری"  مورخ "سه شنبه 1 آذر 1384 – صفحه 9":

"احمد بیانی" در سال 1318 در تبریز به دنیا آمد؛ با اتمام تحصیلات در دانشسرای عالی، در دبیرستانهای مناطق مختلف کشور به تدریس اشتغال ورزید، همزمان با تدریس به تحصیلات خود ادامه داد و سرانجام در سال 1359، با استفاده از بورس وزارت علوم، از دانشگاه سوربون پاریس فارغ التحصیل و در رشته آموزش با گرایش روانشناسی به اخذ مدرک دکتری نایل شد.

پس از برگشت به کشور به عنوان عضو کمیسیون ملی یونسکو به مدت 8 سال مسوولیت بخش آموزش این کمیسیون را بر عهده گرفت و با شرکت در کارگاه آموزشی یونسکو که ئر سطح بین المللی در شهر "چیانگ مای" تایلند تشکیل شده بود در سال 1367 دوره تخصصی روش تحقیق را گذراند و مدتها در موسسات پژوهشی به انجام کارهای تحقیقی اشتغال ورزید.

نخستین اثر قلمی او در سال 1344 در روزنامه "آدینه" منتشر و در همان روزنامه تحلیلهای سیاسی متعددی از ود به چاپ رسید؛ در سالهای قبل از انقلاب، آثاری مانند "اساطیر"، "تولید و جامعه"، و چند اثر دیگر که جملگی ترجمه از نویسندگان خارجی بودند توسط او ترجمه و منتشر شد. در سال 1366 با انتشار کتاب "زندگی چیست؟" اولین اثر تالیفی را به بازار ارایه کرد و در آن با تاکید بر جنبه های روانشناختی زندگی ظرح جدیدی از معرفت شتاختی و نیز تحلیل سیستم های حیات مورد توجه قرار داد. 

در سال 1370 با انتشار کتاب "نگرش و روش تحقیق" به تحلیل تفکر پژوهشی پرداخت و نقش آن در کاربرد روشهای علمی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 

در سال 1371 با انتشار کتاب "قصه ها و باورها" روشهای جدیدی را به منظور آموزشهای پژوهشی به جوانان و نوجوانان در قالب قصه و فرهنگ عامه پیشنهاد کرد.

در سال 1378 در کتاب "روشهای تحقیق و سنجش" با تاکید بر تولید روشهای پویا و نوین و جایگزینی روشهای قالبی تحقیق با شیوه های قالب زدا، در زمینه روش های تحقیق تحلیل های جدیدی ارایه داد.

در سال 1382 با انتشار کتاب "تجزیه و تحلیل سیستم های اجتماعی" مبانی روانشناختی جامعه را مورد بحث و تحلیل قرار داد.

در سال 1383 کتاب "روانشناسی مدیریت" او تجدید چاپ و در دانشگاه پیام نور به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین تاکنون دهها اثر پژوهشی از او منتشر و در مطبوعات مختلف مقاله های تحلیلی متعددی از او به چاپ رسیده است و مقاله های وی برنده لوح پنجمین جشنواره مطبوعات اعلام شد.

به نقل از روزنامه "ایران" منتسر شده در "چهارشنبه 25 شهریور ماه 1383 – صفحه 20":

دکتر احمد بیانی فارغ التحصیل دانشگاه سوربون پاریس، مطالعات زیادی در آثار متفکران معاصر از جمله " فوکو، لاکان، و ..." دارد. وی صاحب تالیفات متعددی و نیز دویست مقاله در مطبوعات کشور است. سالها در کمیسیون ملی یونسکو به کار مشغول بوده و در همایش های بین المللی زیادی شرکت داشته است. وی در سال 1376 جایزه پنجمین جشنواره مطبوعات کشور را کسب کرده و هم اینک ضمن تدریس در دانشگاههای مختلف کشور، با سازمانهای علمی و آموزشی مختلف همکاری می کند.

به نقل از روزنامه کردی "آشتی"، منتشر شده در تاریخ" شنبه 16 خرداد 1383 – صفحه 5":

دکتر احمد بیانی فارغ التحصیل دانشگاه سوربون پاریس، مطالعات خود را به آثار متفکران معاصری چون "فوکو، سارتر، لاکان، و ..." معطوف کرده است. وی صاحب تالیفات متعدد و نیز دویست مقاله در مطبوعات کشور است. سالها در کمیسیون ملی یونسکو مشغول به کار بوده و در همایشهای مختلف بین المللی حضوری فعال داشته است. ود در سال 1376 جایزه پنجمین جشنواره مطبوعات کشور را کسب کرده و هم اینک ضمن تدریس در دانشگاه های مختلف کشور، با سازمانهای علمی، فرهنگی و امور آموزشی مختلف همکاری می کند.

به نقل از روزنامه "صبا"، مورخ  " پنج شنبه 10 اردیبهشت 1383 – صفحه 6":

اقتضاعات جدید اجتماعی و فرهنگی را با مدیر اسبق دپارتمان آموزش و پرورش یونسکو در ایران به گفت و گو می نشینیم. احمد بیانی فارغ التحصیل روانشناسی آموزشی از سوربن فرانسه که هم اکنون به تدریس پژوهش و تحقیق می پردازد. صاحب آثار تالیفی و تحقیق بسیاری است و چندین ترجمه از فرانسوی و انگلیسی را نیز در کارنامه علمی خود به ثبت رسانده است. ...                   

برای آشنایی بیشتر با این استاد بزرگوار به وب سایت شخصی ایشان به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.        

                                                                 http://www.bayani-ahmad.ir

افزودن علوم تربيتی به رشته های المپياد علمی دانشجويی كشور

 
معاون تحقيقات آزمون و ارزشيابی آموزشی سازمان سنجش آموزش كشور گفت: رقابت هاي المپياد علمی دانشجويی كشور با اضافه شدن علوم تربيتی از امسال در 17 رشته برگزار خواهد شد.

جواد حاتمي' روز دوشنبه در مراسم تجليل از نفرات برتر كنكور 90 و برگزيدگان شانزدهمين المپيـــــاد علمــــی دانشجويی كشــــور افزود: تاكنون اين المپيــاد در رشته های زبان و ادبيات فارسي، علوم اقتصادي، الهيات، حقوق، شيمي، فيزيك، آمار، زيست شناسي، رياضي، مهندسي برق، مهندسي عمران، مهندسي مكانيك، مهندسي كامپيوتر، كشاورزي و طراحي صنعتي برگزار مي شد كه از دوره هفدهم، علوم تربيتي نيز به جمع اين رشته ها افزوده خواهد شد.

وي با يادآوري اينكه راهيابي دانشجويان به المپياد علمي به دو شيوه متمركز و غيرمتمركز صورت مي گيرد،اظهار داشت: بيش از 261 هزار داوطلب در بخش متمركز شانزدهمين المپياد علمي كشور شركت كردند كه از اين تعداد، 228 نفر به مرحله نهايي راه يافتند و در بخش غيرمتمركز نيز 580 نفر از مجموع دو هزار و 200 شركت كننده به مرحله نهايي رسيدند.

حاتمي يادآورشد:پس از برگزاري مرحله نهايي المپياد علمي دانشجويي كشور در تيرماه امسال، 75 نفر در گروه هاي شانزده گانه برگزيده شدند كه مراسم تجليل از آنها امروز برگزار مي شود.

به گفته وي، بيشترين مدال و كسب عنوان برگزيده در شانزدهمين المپياد علمي دانشجويي كشور به دانشگاه تهران،صنعتي شريف، اصفهان، فردوسي مشهد و شيراز اختصاص دارد.

معاون تحقيقات آزمون و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش تصريح كرد: رشته هاي شيمي و رياضي المپياد علمي دانشجويي سال آينده نيز همچون امسال در سطح بين المللي برگزار خواهد شد.

برگزيدگان المپياد علمي دانشجويي كشور از امتيازاتي همچون عضويت در بنياد ملي نخبگان، راهيابي به مقطع كارشناسي ارشد بدون آزمون و معرفي به نظام وظيفه براي گذراندن طرح سرباز دانشجو برخوردار خواهند شد.
 

روش تدریس تعاملی

روش تدریس تعاملی

یكی از روش های تدریس كه امروزه به طور جدی مورد توجه اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت قرارگرفته است، روش تدریس تعاملی یا فعال می باشد. از ویژگی های بارز چنین تدریسی فعال بودن معلم و دانش آموزان در فضایی كاملا اجتماعی و آزاد از نظر بیان اندیشه ، نقد سازنده و بازسازی تجارب گذشته شخصی است. تدریس بخشی از آموزش است و به آن قسمت از فعالیت های آموزشی كه با حضور معلم در كلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود.

 

روش تدریس تعاملی

 

چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد كه عبارتند از :

الف – وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان

ب – فعالیت براساس اهداف معین و از پیش تعیین شده

ج – طراحی منظم با توجه به موقعیت و امكانات

د – ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری

 

بنابراین به فعالیت های پراكنده و یك جانبه معلم كه ممكن است تغییری هم در دانش آموزان ایجادكند، تدریس گفته نمی شود. 

طی سال های متمادی رویكردهای متفاوتی در تدریس ارائه شده اند. هر رویكرد را می توان به وسیله مبانی نظری ، آثارآموزشی ، ساختار و محیط یادگیری آن تجزیه و تحلیل و شناسایی كرد .

ادامه نوشته

استاد نوروزی یکی از ذخاير ارزشمند رشته تکنولوژی آموزشی

استادي كه مانند پدر به ما مهرباني مي كند

استادي كه همواره اميد در سخنانش جاري است

استادي كه با خنده اش ما را به زندگي اميدوار مي سازد

استادي كه با علم و دانشش ما را سيراب مي كند

او كه شاگردانش تا به حال عصبانيتش را نديده اند

او كه همكارانش تا كنون بدي اش را نگفته اند

كسي كه اسوه اخلاق برايمان است

كسي كه فروتني  وافتادگي با شخصيتش عجين است

استادي كه از مصاحبتش سير نمي شوي

و از سخنانش دلگير نمي گردي

او كه همه را دوست دارد

و همه نيز او را دوست دارند

استاد نرم و شفيق و رفيق مان

دكتر داريوش نوروزي

كه اميدوارم همواره خداوند بر عزت و سلامت و موفقيتش بيفزايد.

مي توانيد زندگينامه حرفه اي او را در اين سايت ببينيد.

http://www.tasnimnoor.com/Default.aspx?tabid=275&ctl=Detail&mid=3791&Id=785

انتشار کتاب جدید: تولید برنامه های آموزشی تلویزیونی

پیدایش رشته علمی فناوری آموزشی در قرن بیستم بدون شک تأثیر قابل توجهی بر کیفیت فرایندهای آموزشی داشته است. ظهور فناوریهای مختلف و شناسایی قابلیتهای آنها، متخصصان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت را به استفاده از این فنـاوریـهـا در فـراینـد آمـوزش ترغیــب کـرده است. شکل‌گیـری نهضـت دیداری ـ شنیداری که به واسطه پیشرفتهای فنی در زمینه صدا و تصویر صورت گرفت، بر رواج رسانه‌هایی از جمله فیلم و تلویزیون تأثیر قابل توجهی گذارد. گرچه رسانه‌های دیـداری ـ شنیـداری در طـول زمان دستـخوش تغییـراتی نیز شده‌اند و روز بـه روز قابلیتهای جدید و فناوریهای نوینی در این زمینه شناسایی و ایجاد شده است؛ با این حال هنوز هم رسانه تلویزیون به عنوان رسانه‌ای اثرگذار مطرح است.

طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی یک فعالیت تخصصی و پیچیده است. گرچه ممکن است رسانه‌های دیگری مثل عکس، اسلاید، چارت، کتاب، نقشه، و بسیاری دیگر را بتوان به صورت فردی طراحی و تولید کرد، لیکن تهیه برنامه تلویزیونی کاری گروهی است که تخصصها، امکانات و تجهیزات بیشتری می‌طلبد. ماهیت کار گروهی در تولید تلویزیونی هرچند فرایند تولید را دشوارتر و ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی را بیشتر می‌کند، لیکن نتیجه‌ای مطلوب‌تر و قابل توجه‌تر در پی دارد. به هر حال این نکته روشن است که بهره‌گیری از افکار و استفاده از تخصصهای مختلف نسبت به کوششهای فردی، برآیند بهتر و محصول مطلوب‌تری در پی دارد.
متخصصان فناوری آموزشی و سایر کسانی که در زمینه طراحی و تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی فعالیت می‌کنند، لازم است با ابعاد مختلف برنامه‌سازی تلویزیون آشنا باشند. در این خصوص می‌توان به ابعاد فنی (نظیر شناخت تجهیزات و فرایندهای تولید)، هنری ( مثل زیبایی‌شناسی تصویر، ترکیب‌بندی و تلفیق مؤثر صدا و تصویر)، و همچنین آموزشی (نظیر سازماندهی محتوا، عناصر و مؤلفه‌های مهم آموزشی، طراحی آموزشی) اشاره کرد. در این کتاب ضمن مروری اجمالی بر تاریخچه و سوابق فناوری تلویزیون، ابعاد فنی و هنری آن به تفصیل شرح داده شده است. همچنین از آنجا که کتاب حاضر به تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی اختصاص دارد، رهنمودهایی براي افزایش اثربخشی آموزشی این رسانه ارائه شده است. نکته قابل ذکر اینکه هرچند در خصوص طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی منابع بیشتری به زبان فارسی وجود دارد، لیکن شمار منابعی که تمام یا بخشی از آنها به تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی پرداخته باشد بسیار معدود است. بنابراین تألیف کتاب حاضر همراه با کوششی برای ایجاد یک ساختار جدید همراه بوده است. ساختاری که هم تا اندازه‌ای مباحث اصلی را شامل شود و هم برای کسانی که اطلاعات فنی زیادی ندارند و بیشتر در حوزه تعلیم وتربیت فعالیت می‌کنند قابل فهم باشد. در این کوشش ممکن است کاستیهایی نیز دیده شود، با این حال امید می‌رود به عنوان راهنمای طراحی و تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی سودمند واقع شود.
هدف اصلی از تألیف این کتاب آن است که مخاطبان با مفاهیم کلیدی و مباحث اصلی در زمینه طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی آموزشی آشنا شوند و بتوانند از آن به عنوان راهنمای تهیه برنامه‌های آموزشی تلویزیونی استفاده کنند. گرچه بسیاری از مطالب ارائه شده در این کتاب به طور کلی در مورد انواع مختلف برنامه‌های تلویزیونی کاربرد دارد، لیکن جهت‌گیری اصلی و هدف اصلی آن بوده است که مباحث مطرح شده تا حد امکان به طور خاص در خصوص برنامه‌های آموزشی تلویزیونی جهت داده شود.
كتاب حاضر، براي دانشجويان رشته علوم تربيتي گرايش تكنولوژي آموزشي در مقطع كارشناسي، به عنوان منبع اصلي درس « توليد برنامه‌هاي آموزشي تلويزيوني»  به ارزش 2 واحد تدوين شده است.
          اين كتاب توسط سازمان سمت منتشر شده و در 234 صفحه و مبلغ 40000 ريال در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع:http://webamooz.blogfa.com

پنجمین همایش ملی آموزش - اردیبهشت 92

پنجمین همایش ملی آموزش- اردیبهشت92 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

 اهداف و محورهای همایش

با توجه به اينكه هر جامعه اي با عنايت به زمينه هاي فرهنگي و ارزشي خود به نیروهای متخصص وکارآمد با خصوصيات ويژه اي نياز دارد و اين امر ضامن بقا و تداوم حيات اجتماعي و ميزان توسعه و پيشرفت كشور مي شود بايد برنامه ريزي آموزشي حساب شده اي را براي تمام اقشار جامعه به طور وسيع درنظر گرفت كه مي توان آن را از رسمي ترين نظامهای  آموزشي كشور يعني آموزش و پرورش و آموزش عالی آغاز كرد. شواهد زيادي دال بر اين مطلب وجود دارد كه دانش آموزان و دانش جويان به مدرسه و دانشگاه مي روند بدون آنكه دانش و مهارت و ارزش هايي را بياموزند كه پايه و اساس مسئوليت پذيري در قبال جامعه در آينده باشد. جامعه دانایی محور  وقتی حاصل می شود که همه افراد در شرایط سنی زمانی و مکانی مختلف قادر به دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود باشند. جامعه دانایی محور با توجه به رشد آموزش های علمی و فنی این امکان را برای افراد مختلف به وجود می آورد تا با استفاده از و سایل مختلف و متنوع به اطلاعات و آموزش های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. بزرگترین دستاورد ابنگونه آموزشها کمک به یادگیری های عمومی و درنهایت تربیت نیروهایی متخصص در زمینه های مختلف و مورد نیاز جامعه می باشد. همین امر سبب گردید تا در اولین جلسه شورای سیاستگذاری رویکرد اصلی پنجمین همایش ملی همایش " آموزش با تأکید بر رفع نیازهای جامعه " انتخاب گردد. لذا کلیه پژوهشگران  می توانند علاوه بر محورهای ذیل و با توجه ویژه به رویکرد اصلی پنجمین همایش ملی آموزش نیز نسبت به ارسال مقاله به دبیرخانه همایش اقدام نمایند.

- روش های نوین آموزشی در علوم (فنی و مهندسی، پایه، انسانی) تربیت بدنی و هنر

 - تاثیر جهانی شدن در فرآیند آموزش

 - آموزش و خلاقیت

 - آموزش و فناوری اطلاعات

 - آموزش و ارزشیابی

 - آموزش و کارآفرینی

 - آموزش فنی و حرفه ای

 - تاثیر عوامل محیطی بر آموزش

 - روشهای نوین آموزش

محققان محترم می توانند در زمینه سایر موضوعات مرتبط با محورهای همایش نسبت به ارائه مقاله اقدام نمایند.

 

تقویم همایش :

زمان شروع ارسال مقاله 91/7/30

 پایان ارسال مقاله 91/11/1

زمان برگزاری همایش ۲۶-۲۵/۲/۹۲

اطلاعات بیشتر در سایت :   http://5theducation.ir

 

منابع آزمون کتبی دکتری تکنولوژی آموزشی

منابع آزمون کتبی دکتری تکنولوژی آموزشی به شرح زیر می باشد.

نظریه های یادگیری

نظریه یادگیری، السون و هرگنان، ترجمه سیف، انتشارات دوران

روانشناسی پرورشی نوین ، تالیف دکتر علی اکبر سیف، نشر دوران

روانشناس تربیتی، پروین کدیور، انتشارات سمت

روانشناسی تربیتی دکتر بیابانگرد، انتشارات ویرایش

روشها و فنون تدریس

الگوهای تدریس 2004 ترجمه بهرنگی و یا ترجمه مهر محمدی

مهارت های آموزشی و پرورشی دکتر حسن شعبانی(جلد 1و 2)

روش تدریس پیشرفته، هاشم فردانش

تکنولوژی آموزشی

مبانی نظری تکنولوزی آموزشی .دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت

مقدمات تکنولوژی آموزشی دکتر محمد احدیان، نشر بشری

مقدمات تکنولوژی آموزشی دکتر خدیجه علی آبادی، انتشارات دانشگاه پیام نور

مباحث نوین در فناوری آموزشی ، سید عباس رضوی، انتشارات دانشگاه چمران

طراحی آموزشی اثربخش،گری آر موریسون، استیون ام روس و جرالد کمپ، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست

راهبردها و فنون طراحی  آموزشی، لشین، پولاک و رایگلوث، ترجمه دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت

یادگیری الکترونیکی در قرن بیست و یک، گریسون واندرسون،( ترجمه عطاران و ترجمه زارعی و صفایی موحد)

تولید فیلم های آموزشی ، سید عباس رضوی، سمت

جزوه های درسی تولید برنامه های تلویزیونی و رادیو تلویزیون آموزشی

جزوه های اصول عکاسی و تولید فیلم

آمار و روش تحقیق

روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر دلاور

روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر بیابانگرد، انتشارات دوران

روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر حیدرعلی هومن

روش تحقیق در علوم رفتاری، بازرگان،  زهره سرمد ،حجازی، نشر آگاه

مقدمه ای بر روش آمیخته و کیفی، بازرگان، نشر دیدار

احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، نوشته دکتر علی دلاور، انتشارات رشد

مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، دکتر علی دلاور، انتشارات رشد

روش های آماری روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی دلاور، انتشارات پیام نور

زبان:

منبع مشخصی ندارد ولی کتاب های زیر توصیه می گردد

Essential words  for the toefl

504

نمونه سوال های آزمون های زبان دانشگاه های تربیت مدرس و تهران

تست های سالهاهای گذشته زبان

استعداد تحصیلی:

استعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری مولفان: هادی مسیح خواه،  محمد وکیلی، ناشر: کتابخانه فرهنگ

 نمونه سوال های موجود در بازار

توصیه ها:

بررسی آزمون های سال های اخیر ارشد تکنولوژی آموزشی( دانشگاه های سراسری، دانشگاه آزاد)- پردازش و...

بررسی آزمون های دکتری سال های اخیر

به نقل از وبلاگ آقای یوسف مهدوی نصب دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران

 

موانع در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی

عوامل بسیاری می تواند مانع از مدیریت منابع آموزش الکترونیکی شود که از جمله آن ها می توان به عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و ... اشاره کرد.

موانع در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی

جامعه امروزی ما در حال رشد پیدا کردن در زمینه های گوناگونی است این تحول نه تنها در فناوری و ابزارها خلاصه نمی شود بلکه نحوه آموزش را نیز دچار تغییر کرده است.

در دنیای امروزی افراد باید بتوانند اطلاعات، دانش و مهارت های لازم برای زندگی آسان و موفق را از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی متنوع به دست آورند.

آموزش و یادگیری الکترونیکی یکی از تحولاتی است که توسط خود انسان در دنیای ما به وجود آمده است.

آموزش الکترونیکی شیوه ای از یادگیری است که اصول آن براساس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با به روز کردن منابع و محتوای خود می تواند نقش مهمی را در افزایش اطلاعات و کارایی افراد داشته باشد.

در این زمینه مهم ترین مشکل دانشجویان در دسترسی به منابع اطلاعاتی و نبودن کتابخانه ای است که از طریق آن بتوانند به اطلاعات جامع و به روز دست پیدا کنند و دانش خود را افزایش دهند.

اما همواره مسائل و موانع می توانند پیاده سازی و گسترش یادگیری الکترونیکی در مقطع آموزش عالی را با عدم موفقیت مواجه کنند.

موانع در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی

به طور کلی موانعی که در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی وجود دارند به شش دسته تقسیم می شوند:

1.  عوامل فنی و تکنولوژیکی
2.  عوامل اقتصادی
3.  عوامل فرهنگی و اجتماعی
4.  عوامل حقوقی و اداری
5.  عوامل راهبردی
6.  عوامل آموزش

ادامه نوشته

بانک سوال

بانک سوالات کنکور از سال 1381 تا 1390   

سوالات امتحان نهایی سوم دبیرستان شبکه رشد

نمونه سوال پيش دانشگاهی وب سایت گزینه دو

بانک سوالات امتحانی سایت سنجش مستمر

بانک سوالات مقطع ابتدایی و راهنمایی1

 
  BLOGFA.COM