یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

آشنایی با شیوه نگارش رزومه

اشاره:


رزومه هویت و مدرکی از سوابق شغلی و تحصیلی است که گویای عملکرد و وضعیت شماست. در واقع اطلاعات و مشخصات شغلی و تحصیلی ؛نحوه و نوع فعالیت ها؛مهارت ها؛و مهم تر از همه خصوصیات شما در برگه ای خلاصه و درج می شود و برای استخدام به ارگان مربوطه ارسال میگردد.

چگونه رزومه بنویسیم؟


بیش از هر چیز به یاد داشته باشید که مخاطب شما فردی کار آزموده ؛متبحر و دارای سوابق شغلی زیادی در همین زمینه کاری است.


بنابراین بسیار حرفه ای و محتاط عمل کنید؛تنها به بیان واقعیت ها بپردازید و از هر گونه اغراق و زیاده گویی پرهیز نمایید زیرا پس از مدتی باید شخصا در محل کار حاضر شوید و مصاحبه دهید.


اگر مطلبی مغایر با آموخته ها ؛مهارت ها و سوابق کاری در رزومه نوشته باشید در هنگام مصاحبه حضوری و شفاهی گرفتار خواهید شد؛بنابراین از همان ابتدا صادق باشید.


بنابراین شما نیز باید طبق همان قالب خصوصیات خود را بنویسید؛این ویژگی ها عبارتند از:


اطلاعات شخصی
سوابق تحصیلی
سوابق شغلی
مهارت ها
افتخارات
عضویت در انجمن ها و گروه های حرفه ای
آثار و انتشارات
علایق جنبی


معمولا اکثر رزومه ها در یک تا سه صفحه نوشته می شوند علیرغم نوشته های دیگر در رزومه ؛ساده نویسی؛کوتاه نویسی؛و درست نویسی از اصول اولیه این کار به حساب می آیند.


کاغذ رزومه


مناسب ترین گزینه برای ارائه رزومه است.


برخلاف کاغذهای رنگی پر حاشیه با متن های بزرگ و a4 کوچک؛کاغذ سفید و ساده ای برای این کار لازم دارید.


همانطور که قبلا نیز اشاره شد اصل بر ساده نویسی و پرهیز از هر گونه گزافه گویی است.


بنابراین کاغذ رزومه نیز باید ساده با قلم مشکی و بدون هیچ گونه حاشیه ای ارائه شود.


فونت:


فونت رزومه باید همانند فونت های نامه های رسمی بین 10 تا 12 باشد.


اگر می خواهید بر روی موضوعی تاکید کنید باید آن را بزرگ و برجسته نشان دهید.


در نخستین بخش رزومه اطلاعات شخصی خود را بنویسید؛این اطلاعات شامل موارد زیر می شوند:


* نام و نام خانوادگی
* نام پدر
* تاریخ و محل تولد
* وضعیت تاهل
* پست الکترونیک
* تلفن
* آدرس محل س***ت


سوابق تحصیلی:


پس از درج مطالب و اطلاعات مورد نیاز در قسمت مشخصات فردی مهم ترین بخش کار شما آغاز میشود.


سوابق تحصیلی قسمتی است که اغلب مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرد و بر اساس معیارهای خودشان کارجویان را انتخاب می کنند.


شما موظفید که در این مرحله بالاترین مدرک تحصیلی و مدارج عالی خود را با نام دانشگاه محل اخذ مدرک درج نمایید.


برای برخی از کارفرمایان دانشگاه محل تحصیل و برای برخی دیگر رشته و مهارت های عملی مورد نظر است.


سوابق شغلی:


شاید بتوان گفت که نیمی از انتخاب ها و پذیرش های کارفرمایان در همین قسمت انجام می شود.


سوابق شغلی شما باید نموداری از مراحل مختلف کاری در ارگان ها و محل های مختلف باشد.


سوابق و سمت های شما باید بر اساس تاریخ باشند یا بر حسب وظایف. بهتر است که اگر در یک فرصت شغلی ترفیع یافته اید و جایزه ای گرفته اید در همان بخش مربوطه ذکر کنید.


از فرمت ترتیب زمانی وقتی استفاده می شود که تجربه شغلی زیادی داشته باشیم اما اگر تجربه شغلی کمتری دارید و یا به تازگی فارغ التحصیل شده اید بهتر است آخرین وظایف خود را بنویسید.


یک توصیه:


حتما سعی کنید که در رزومه خود سابقه کاری درج شود با این ترفند احتمال پذیرفته شدن خود را تا 50 درصد افزایش می دهید.


هیچ کار آفرینی از یک فارغ التحصیل بی تجربه و بدون سابقه کاری استقبال نخواهد کرد ؛کارفرمایان همیشه به دنبال افراد مطمئن و با تجربه اندکه به راحتی از عهده اجرای وظایف بر آیند ؛حتما این مورد را جدی بگیرید.


دوره دانشجویی و ادغام درس و اشتغال بهترین امکان را برای کسب سابقه کاری فراهم می کند.


حتما در رزومه دوره های کاری خود را حتی کوتاه و ناچیز درج کنید.


به نحوه اجرا و اولویت برنامه ها در الگوی زیر دقت کنید.


سوابق کاری:


مهندس شیمی
1. مسئول راه اندازی واحدهای تولیدی 1991_1990 (نام کارخانه پتروشیمی ذکر شود)
2. مسئول بخش پتروشیمی 1992_1991 (ذکر نام شرکت مربوطه)
3. مهندس ارشد بخش نظارت و تولید 1383_1382 (ذکر نام شرکت و وظیفه محوله)
4. معاون بخش روابط عمومی 1384_1383
5. رئیس بخش فنی 1385_1384
6. رئیس مجتمع خدمات 1386_1385
7. عضو هیئت مدیره کارخانه 1387_1386
8. مدیر عامل پتروشیمی 1388_1387
9. رئیس کل امور مهندسی تولید 1390_1388


همانطور که ملاحظه کردید تمامی وظایف و سمت ها همراه با محل خدمت و دوره فعالیت متناسب با الگوهای تعیین شده و سال های خدمتی باید به درستی درج شوند.


کارفرما پس از دیدن چنین لیستی حتما وضعیت؛شرایط کاری؛حسن انجام وظیفه؛نحوه رفتار و عملکرد شما را از محل کار سابق استعلام خواهد کرد.


بنابراین باید صحت اطلاعات و سوابق به قدری منظم و دقیق باشند که در همان جلسه مصاحبه مورد قبول کارفرما واقع شوند.


مهارت ها:


این بخش مربوط به توانایی ها و آموخته های شماست که طی دوران تحصیل در قبل و یا بعد از دانشگاه کسب کرده اید.


مهارت هایی نظیر گذراندن دوره های مختلف آموزشی ؛کلاس های زبان ؛کامپیوتر ؛الکترونیک ؛و یا هر چیزی که به اشتغال شما کمک کند.


این بخش مزیت ها و استعدادهای شما را در برابر دیگران نشان خواهد داد و می تواند امتیاز مثبتی برای شما به حساب آید.


به الگوی زیر دقت کنید:


مهارت های زبان:


مکالمه زبان انگلیسی؛نامه نگاری انگلیسی؛روابط عمومی بالا


مهارت های کامپیوتر:


گواهینامه دوره مقدماتی و پیشرفته را در آموزشگاه...در تاریخ...کسب نمودم.


افتخارات:


هر گونه امتیاز ؛کسب مقام ؛اخذ گواهینامه ؛و یا هر چیزی که به نوعی وجه تمایز شما از افراد دیگر باشد می تواند در این بخش گنجانده شود.


اینجانب...در رشته...در سال...رتبه...را در کشور...اخذ نمودم.


اینجانب...در سومین دوره مسابقات بین المللی در رشته...در کشور...رتبه...اخذ نمودم.


آثار و انتشارات:


در این بخش می توانید کتاب ها؛مقاله ها؛تالیف ها؛ و مجلاتی را که به چاپ رسانده اید و یا در به چاپ رسیدن آن ها نقشی داشته اید را ذکر کنید.


وجود هر یک از این مزیت ها می تواند درصد پذیرش را افزایش دهد.


علایق:


در این قسمت کاملا شخصی و سلیقه ای است؛می توانید خصوصیات فردی؛سرگرمی ها و علایق خودتان را ذکر کنید.


البته این قسمت به استخدام شما کمک زیادی نمیکند.


نکاتی که باید به خاطر سپرد:


متن به هیچ وجه نباید غلط تایپی داشته باشد.


متن را چندین بار بخوانید و پیش از تحویل یکبار پرینت بگیرید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.


ذکر علایق در همه رزومه ها توصیه نمی شود.


رزومه را در یک یا دو صفحه تکمیل نمایید.


حتما رزومه های دیگران و نحوه نگارش آن ها را بررسی کنید تا الگویی برای شما باشند.


Source:
Resume writing styles
ترجمه: سید رسول میرزایی موسوی
روزنامه بازار کار
نظرات 1 + ارسال نظر
توماس ادیسون 26 - مهر‌ماه - 1390 ساعت 09:21 ب.ظ

بسیار عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد