یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

Silent way

این روش توسط caleb gattegno بوجود آمد. که در آن معلم تا حد امکان نباید در کلاس صحبت کند اما یادگیرنده باید تشویق شود تا به زبان مقصد صحبت کند. چارت های رنگی یکی از مواد آموزشی بکار رفته در این روش است. فرضیه یادگیری gattegno شامل موارد زیر است:


۱.اگر یادگیرنده به جای حفظ و تکرار کردن؛ از روشهای کشف و خلاقیت استفاده کند سریعتر و بهتر یاد می گیرد.


۲.یادگیری با استفاده از اشیا فیزیکی(مواد آموزشی)بهتر صورت می گیرد.


۳.یادگیری از طریق حل مسئله بهتر انجام میشود.



گزارش کلاسی
همین طور که ما سر جاهامون نشستیم؛ معلم تازه معرفی روش silent way به زبان پرتغالی رو تموم کرده. معلم به سمت جلوی کلاس قدم میزند و با یک نشانگر آهنی که داره به جدولی که بالای تخته آویزون هست اشاره می کنه. جدول پس زمینه ی مشکی داره و در هر ردیف مستطیل های کوچک وجود دارد؛ هر خونه رنگ متفاوتی داره که به این جدول رنگی صداها میگن. هر خونه نشاندهنده یکی از صداهای انگلیسی می باشند. این جدول دو قسمت داره در قسمت بالایی مصوت ها و در قسمت پایینی صامت ها هستند. معلم بدون این که چیزی بگه به هر کدوم از خونه های بالایی اشاره می کنه؛ همه جا سکوته. معلم الگو رو تکرار میکنه. برای بار سوم؛ همزمان که به اولین خونه اشاره میکنه میگه /a/. معلم کارشو ادامه میده و به چهار خونه ی رنگی دیگه اشاره می کنه. همین طور که داره به خونه ها اشاره میکنه چند تا از دانش آموزان صداهای /e/i/o/u/ رو تکرار میکنند. معلم به خونه ای که نشانگر صدای /e/ هست اشاره میکنه و بعد کف دستاشو به هم می چسبونه و شروع میکنه از هم جدا کردن و منظورش اینه که بچه ها باید این حرف رو موقع تلفظ بکشن. در حالیکه نشانگر رو حرکت میده میرسونه که مصوت e رو به ey تغییر بدن. به همین ترتیب در مورد iy/ow/uw. سپس معلم نشانگر رو به یکی از دخترا میده و اونم به اولین ردیف سفید اشاره میکنه. کلاس با جواب دادن به /a/ شروع میکنن. همین طوری که به سه تا خونه ی بعدی اشاره میکنه کلاس به درستی جواب میدن. اما اون دختر در پیدا کردن آخرین خونه دچار اشتباه میشه و بچه ها داد میزنن نه. یکی از پسرا میگه از سمت چپ باید بری و اون بالاخره آخرین خونه رو پیدا می کنه. معلم با حرکات خودش و گاهی با دادن آموزش به زبان پرتغالی به اونا یاد میده که مصوت ها رو تلفظ کنند و خودش مصوت ها رو تلفظ نمیکنه. بعد از اینکه مطمئن شد بچه ها تلفظ رو یاد گرفتند میره سراغ ردیف بعدی. بعد از آموزش ردیف دوم یکی از پسرا که اسمش pedro هست پای تخته آورده میشه و به کمک بچه ها تلفظ اسم خودش را در جدول پیدا میکنه. بعد سراغ یکی از دخترا به نام carolina میرن و همه با هم تلفظ اسم اونو تمرین میکنند و و در جدول پیدا میکنند. به عنوان فعالیت بعدی؛ اون از هشت تا از دانش آموزان میخواد که همراه اون کنار یک میز بزرگ بشینن که در جلوی کلاس قرار داره و بقیه کلاس پشت سر اونا قرار میگیرن. معلم یک دسته میله های چوبی آبی؛ سبز و صورتی رو در وسط میز قرار میده. اون به یکی از میله ها اشاره میکنه سپس به سه تا مستطیل رنگی موجود در جدول اشاره میکنه. بعضی از بچه ها سعی میکنند کلمه ی میله را تلفظ کنند سپس معلم به خونه ای که کلمه ی /a/ رو نشون میده اشاره میکنه. او به دهانش اشاره میکنه و به اونا نشون میده که فکش رو بالا میبره و دهانش رو میبنده و به اونا میخواد نشون بده که چطوری یک مصوت جدید رو تلفظ کنند و اونا هم //رو تلفظ میکنند بعد این کارو با میله ی سبز و صورتی انجام میدن. و هر جا که بچه ها مشکل داشتن معلم بدون حرف زدن و فقط با استفاده از حرکات به اونا تلفظ صحیح رو یاد میده. بعد همین کارو با هشت تا دیگه از دانش آموزان انجام میده سپس معلم چند تا میله میله ی شبز و آبی رو روی میز قرار میده. اون به میله ی آبی اشاره میکنه و به یکی از بچه ها میگه take a blue rod بعد معلم میگه and و به میله ی سبز اشاره میکنه و همون بچه میگه and take a green rod . معلم بهش اشاره میکنهکه باید جمله رو بصورت کامل بگه و اونم میگه take a blue rod and take a green rod بعد معلم بهش با حرکات میفهمونه که take دومی رو باید از تو جمله حذف کنه و اونم این دفعه میگه: take a blue rod and a green rod . بچه ها سر میزهاشون بر میگردن و معلم هم سذ جاش میره و به پرتغالی از بچه ها میپرسه که درس چطور بود و اونا هم هر کدوم نظراتشونو میگن.

* اصول ‏ silent way *


- هدف معلمی که از این روش استفاده می کند؛ چیست؟
تا دانش آموزان بتوانند افکار و احساسات خود را به زبان مقصد بیان کنند و برای این کار آنها باید مستقل عمل کنند و بتوانند خودشان را تصحیح کنند و به خودشان متکی باشند. معلم فقط زمانیکه دانش آموز برای پیشرفت در یادگیری به کمک احتیاج داشته باشد؛ وارد عمل میشود.

- نقش معلم و دانش آموزان چیست؟
کار معلم مانند یک تکنسین یا مهندس است. یادگیری بر عهده دانش آموز است و معلم هر چیزی که لازم باشد به آنان میگوید و اجازه میدهد که یادگیرندگان خودشان با موقعیت های تازه مواجه شوند. دانش آموزان باید از دانسته های خود استفاده کنند و هر جا که به مشکلی برخوردند از آن عبور کنند و فعالانه در جستجوی یادگیری زبان باشند.
همانطور که gattegno می گوید: معلم با دانش آموز کار میکند و دانش آموز بر روی زبان کار میکند.

- ویژگی های فرایند یادگیری و تدریس چیست؟
دانش آموزان درس را با یادگیری صداها شروع می کنند. بوسیله یک چارت که انواع صداها بر روی آن نوشته شده است یادگیری آغاز میشود. برای هر صدا رنگ به خصوصی در نظر گرفته شده است. معلم شرایطی فراهم میکند که دانش آموزان بر روی ساختارهای زبان تمرکز کنند. این شرایط باعث فهم بهتر معنا میشود. توسط راهنمایی های بسیار کم معلم؛ دانش آموزان ساختارها را فرا می گیرند. همچنین معلم از خطاهای دانش آموزان متوجه میشود که در کدام قسمت آنها دچار ضعف هستند و باید بیشتر کار شود.

- تعامل معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر چگونه است؟
اکثرا معلم ساکت اما فعال است. شرایطی فراهم میکند تا آنها یاد بگیرند؛ به صحبتهای آنان گوش میکند و از طریق حرکات غیر گفتاری و وسایل آموزشی به آنان کمک میکند. تعامل گفتاری دانش آموزان با استقبال روبرو میشود.

- با احساسات دانش آموزان چگونه برخورد میشود؟
معلم دائما حرکات آنان را تحت نظر دارد؛ هر گاه احساسات آنها در امر یادگیری مداخله می کند معلم به دنبال راهی می گردد تا آنها بر این مشکل غلبه کنند. از طریق بازخورد پایان هر جلسه که دانش آموزان فرصت دارند احساسا خود را ابراز کنند. همچنین چون دانش آموزان تشویق به تعامل با یکدیگر شده اند بنابراین انتظار میرود یک محیط یادگیری شاد و آرام و لذت بخش بوجود بیاید.

- دیدگاه زبانی و فرهنگی آن چگونه است؟
زبان نشان دهنده گروه مردم خاص است. و فرهنگ آنها نشان دهنده فرهنگ آنها است که از زبان آنان جدا نشدنی است.

- به کدام قسمت از زبان و مهارت های زبانی تاکید شده است؟
تلفظ از آغاز آموزش داده میشود. گرامر به روش استقرایی آموزش داده میشود. در ابتدا دایره لغات بسیار محدود است. هر بار که درس جدیدی داده میشود درس های قدیمی تکرار میشوند. برنامه های درسی بر اساس نیاز دانش آموزان طراحی میشود. بر هر چهار مهارت از ابتدای آموزش تاکید میشود.

- نقش زبان مادری دانش آموزان چیست؟
زبان مادری دانش آموز فقط موقعی استفاده میشود که معلم بخواهد در تلفظ به آنها کمک کند.

- ارزشیابی چگونه صورت می گیرد؟
هیچگونه امتحان رسمی وجود ندارد. معلم همیشه و در هر زمان در حال ارزشیابی دانش آموزان است. اگر دانش آموزان بتوانند آنچه را که یاد گرفته اند در موقعیت های جدید بکار ببرند؛ مشخص میشود که آنان درس را به خوبی یاد گرفته اند. معلم هیچ گونه تشویق و تنبیهی بکار نمی برد زیرا این کار روند یادگیری را مختل میسازد. زیرا او معتقد است که هر شخصی سرعت یادگیری متفاوتی دارد.

- معلم چگونه خطاهای دانش آموزان را تصحیح می کند؟
خطاهای دانش آموزان یک امر طبیعی و جز جدا نشدنی از فرایند یادگیری است. معلم از خطاهای دانش آموزان استفاده میکند تا متوجه شود آیا به تمرین اضافی احتیاج دارند یا نه. او سعی میکند تا آنها خودشان بتوانند خطاهای خود را تصحیح کنند و اگر نتوانستند به عنوان آخرین راه چاره معلم خطاهای آنان را تصحیح می کند.

* تکنیک های مورد استفاده در این روش *

- چارت رنگی صداها : چارت شامل خانه های رنگی است که هر کدام نشان دهنده یک صدا در زبان مقصد است.
معلم تلفظ لغت را بوسیله اشاره به هر کدام از خانه های رنگی به دانش آموزان یاد می دهد. این کار باعث میشود تا دانش آموزان بیشتر حواسشان بر روی درس متمرکز شود. چون این چارت تمام صدا ها را بطور همزمان به دانش آموزان نشان میدهد آنان میتوانند بفهمند که چه چیزهایی را یاد گرفته اند و چه صداهایی هنوز باقیست تا یاد بگیرند.

- سکوت معلم : معلم ابتدا راهنمایی های ضروری را انجام میدهد سپس سکوت میکند.

تصحیح خطا بوسیله دانش آموزان : دانش آموزان تشویق میشوند تا هر کدامشان به مشکلی برخوردند بقیه همکلاسی هایش به او کمک کنند. البته این کمک ها باید حالت همکاری داشته باشد نه رقابتی.

- استفاده از میله ها : معلم با استفاده از میله های رنگی به آموزش رنگ ها؛ اعداد؛ و قواعد گرامری مانند حروف اضافه می پردازد. این وسیله به دانش آموزان کمک می کند تا خلاقیت و قدرت تفکر خود را بالا ببرند.

- معلم کف دست هایش را به هم می چسباند و سپس از هم جدا میکند تا به آنها نشان دهد که باید صدای یک مصوت را کشیده تر ادا کنند.

- چارت لغات : دوازده چارت که حاوی ۵۰۰ لغت است به دانش آموزان در یادگیری کمک میکند. معلم به لغات روی دیوار اشاره میکند و دانش آموزان با صدای بلند آنها را تلفظ میکنند. این چارت شامل لغات کاربردی زبان انگلیسی است.

Fidel chart
در کل هشت چارت از این نوع وجود دارد. زمانیکه لغات مختلف صدای مشابه داشته باشند از این چارت استفاده میشود مانند: say , steak

- بازخورد ساختاری درس : از دانش آموزان خواسته .یشود تا در مورد درسی که خوانده اند نظراتشان را بیان کنند . با این کار دانش آموزان یاد می گیرند که مسئولیت یاگیری خودشان را بر عهده بگیرند. زمان و روند کار این جلسات به معلم و کلاس بستگی دارد.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد