یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

Desuggestopedia یا Suggestopedia

این روش و روش هایی که از این به بعد درباره آنها بحث خواهیم کرد روش هایی است که celce murcia به آنها روش های انسانگرایانه می گوید؛ روشی که در آن برای احساسات و عواطف یادگیرندگان اهمیت بسیاری قائل هستند. مخترع این روش؛ georgi lozanov معتقد است که بازدهی کم آموزشی به خاطر اینست که ما مشکلات شخصی و عاطفی خود را به کلاس آورده و باعث تداخل در امر یادگیری میشویم.


ما میترسیم فکر میکنیم که نمیتوانیم به خوبی زبان را یاد بگیریم و همین طرز تفکر مانعی بزرگ در امر یادگیری است. چون ما از تمام توانایی های ذهنی مان استفاده نمیکنیم برای همین فکر میکنیم که نمیتوانیم. بر اساس گفته lozanov ما انسانها فقط ۵ تا ۱۰ درصد از ذهن مان را استفاده می کنیم. این روش میخواهد به دانش آموزان کمک کند تا آنها بر احساسات منفی که باعث مداخله در امر یادگیری میشود؛ غلبه کنند. یکی از روش هایی که برای غلبه بر این احساس مفید است؛ استفاده از تلفیق آموزش با هنرهای زیبا است.



گزارش کلاسی
اولین چیزی که وارد اتاق میشویم توجه ما را به خود جلب می کند اینست که این کلاس با تمام کلاس هایی که تا به حال رفته ایم کلی متفاوت است. همه چیز روشن و رنگی است چندین پوستر روی دیوار وجود دارد. اکثر آنها پوسترهای مسافرتی از شهرهای انگلستان هستند و تعداد کمی از این پوسترها حاوی مطالب گرامری نیز هست. یکی از آنها حاوی صرف فعل to be و ضمیر فاعلی است و دیگری مفعول و ضمیر ملکی را نشان میدهد. همچنین وسایل موسیقی هم وجود دارد. در کنار آنها کلاه ؛ ماسک و وسایل صحنه وجود دارد. معلم به زبان عربی با دانش آموزات احوالپرسی میکند و به آنها توضیح میدهد که قرار است تجربه ی جدید و جالبی را در فراگیری زبان کسب کنند. او با اعتماد به نفس می گوید: احتیاجی نیست شما سعی کنید یاد بگیرید یادگیری خود به خود اتفاق خواهد افتاد. اول از همه شما باید یک اسم جدید به انگلیسی برای خود انتخاب کنید و همچنین در کنار آن اسم یک هویت جدید انتخاب کنند. او یک برگه به آنها میدهد که اسم های انگلیسی روی آن نوشته شده است؛ اسامی آقایان در یک طرف و اسامی خانم ها در طرف دیگر نمایان است. معلم اسامی را تلفظ می کند و بچه ها بعد از او تکرار میکنند. سپس معلم به آنها میگوید که در طول درس آنها باید یک زندگی نامه در مورد شخصی که قرار است باشند ارائه دهند. اما حالا فقط باید یک شغل انتخاب کنند و در مورد اون توضیح دهند. استفاده از پانتومیم به بچه ها کمک میکند که بهتر بفهمند؛ معلم چندین شغل را با حرکات خود نشان می دهد مثل: خلبان؛خواننده؛نجار؛هنرمند . دانش آموزان انتخاب میکنند چه شغلی داشته باشند. معلم با هر یک از دانش آموزان با نقش جدیدی که گرفته اند سلام و احوالپرسی میکند و چند سوال در مورد شغل شون میپرسه. بچه ها سوالات او را متوجه میشوند و با yes و no جواب میدن. سپس معلم با آنها یک دیالوگ رو کار میکنه که دو نفر در حال احوالپرسی با همدیگه هستند. سپس آنها خود را به معلم معرفی میکنند. سپس معلم به کلاس میگه که قراره یک تجربه ی جدیدی کسب کنند؛ او یک جزوه ی ۲۰ صفحه ای و بین بچه ها پخش میکنه که عنوانش "خواستن؛ توانستن است" میباشد. در سمت راست ورقه دو ستون وجود دارد یکی متن به انگلیسی و در سمت دیگر ترجمه متن به عربی؛ در سمت چپ ورقه تعدادی لغت و همچنین گرامر وجود دارد. تا حدودی عربی؛ تا حدودی انگلیسی و همچنین تا حدی پانتومیم معلم متن دیالوگ را توضیح میدهد. و ذهن آنها را با لغات و گرامر آن درگیر میکند سپس او به زبان عربی به آنها میگویدکه از روی متن به انگلیسی میخواند و آنها باید متن را دنبال کنند.

* اصول ‏ Desuggestopedia *
- هدف معلمی که از این روش استفاده می کند؛ چیست؟
معلم انتظار دارد که فرایند یادگیری بهبود یابد. برای انجام این کار از تمام توانایی های دانش آموزان باید استفاده شود. و این از طریق برداشتن موانع احساسی از سر راه یادگیرندگان امکان پذیر است.

- نقش معلم و دانش آموزان چیست؟
معلم رییس کلاس است. برای اینکه روش اثر بخش باشد؛ دانش آموزان باید به معلم اعتماد کتند و به او احترام بگذارند. دانش آموزان نیز مطالب را از کسی که به او اعتماد دارند و احساس میکنند در مشکلات آنها را یاری می کند بهتر یاد می گیرند.

- ویژگی های فرایند یادگیری و تدریس چیست؟
جو کلاس خوب و سازنده است. چارت های گرامر دور تا دور کلاس چسبانده شده است تا دانش آموزان از یادگیری محیطی نیز بهره ببرند. این چارت ها هر هفته عوض میشوند تا در آنها حس خلاقیت پرورش یابد. دانش آموزان یک اسم و یک کار جدید را انتخاب میکنند تا یک شخصیت جدید بدست آورند و با آن نقش بازی کنند. متونی که آنان کار میکنند؛ دست نوشت های طولانی (۸۰۰ کلمه ای) است. همچنین ترجمه دیالوگ ها به زبان مادری آنها نیز موجود است. معلم دیالوگ را در دو مرحله فعال و غیر فعال ارائه می دهد. در مرحله فعال معلم دیالوگ را با لحنی هماهنگ با موزیک می خواند و در مرحله دوم با سرعت و لحنی نرمال آن را می خواند. فعالیت های مختلفی از قبیل: نمایشنامه؛ آهنگ؛ بازی؛ تمرینات پرسش و پاسخ از ویژگی های این روش است.

- تعامل معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر چگونه است؟
معلم از همان ابتدای درس آغازگر تمام تعاملات است. ابتدا دانش آموزان بصورت غیر کلامی با معلم ارتباط برقرار میکنند اما رفته رفته به راحتی به زبان مقصد صحبت می کنند.

- با احساسات دانش آموزان چگونه برخورد میشود؟
در این روش توجه زیادی به احساسات دانش آموزان شده است. یکی از اصول اساسی این روش اینست که در آن دانش آموزان خونسرد و با اعتماد به نفس هستند. آنها احتیاجی ندارند برای یادگیری زبان خیلی تلاش کنند بلکه زبان را به راحتی می آموزند. در این روش خیلی مهم است که موانع روانی که در امر یادگیری مداخله می کنند از میان برداشته شوند. بر اساس همین آنها شخصیت های جدیدی انتخاب می کنند و با توجه به آن شخصیت نقش بازی می کنند تا احساس امنیت کنند و راحت تر زبان را یاد بگیرند.

- دیدگاه زبانی و فرهنگی آن چگونه است؟
زبان اولین مرحله ارتباطی است و رفع موانع روانی دومین مرحله است. فرهنگ روزانه مردم آن زبان نیز مد نظر است.

- به کدام قسمت از زبان و مهارت های زبانی تاکید شده است؟
بر یادگیری لغات تاکید زیادی شده است. گرامر بصورت قیاسی آموزش داده میشود. صحبت برای برقراری ارتباط تاکید شده است. همچنین در زبان مقصد دیالوگ هایی می خوانند و انشاء هم می نویسند.

- نقش زبان مادری دانش آموزان چیست؟
برای ترجمه دیالوگ ها از زبان مادری دانش آموزان استفاده میشود. معلم هر جا که ضروری باشد از زبان مادری آنان استفاده می کند. هر چه درس به سمت جلو میرود معلم از زبان مادری آنها کمتر و کمتر استفاده می کند.

- ارزشیابی چگونه صورت می گیرد؟
معلم بر اساس عملکرد کلاسی دانش آموزان آنان را ارزشیابی می کند نه بر اساس امتحان رسمی که ممکن است جو تشنج به راه بیندازد و باعث اختلال در امر یادگیری شود.

- معلم چگونه خطاهای دانش آموزان را تصحیح می کند؟
خطاها به آرامی و با لحن خوب توسط معلم تصحیح میشود.

* تکنیک های مورد استفاده در این روش *

Classroom set-up
تمام سعی معلم اینست که یک کلاس شاد و خوب داشته باشد. و کلاس جو سازنده و مثبتی داشته باشد.

Peripheral learning
بوسیله چسباندن پوسترهای حاوی نکات گرامری دور تا دور کلاس؛ دانش آموزان می توانند مطالب ضروری را راحت تر یاد بگیرند.

Positive suggestion
معلم به دو روش مستقیم و غیر مستقیم این کار را انجام می دهد: در روش مستقیم؛ معلم به دانش آموزان می گوید که آنها موفق خواهند شد که در این روش بر ذهن خود آگاه آنان تاثیر می گذارد. اما در روش غیر مستقیم که خیلی موثر تر هست مثلا بر روی دیالوگ ها عبارات و جملاتی مانند خواستن توانستن است نوشته شده است. که بر روی ذهن ناخود آگاه آنان تاثیر می گذارد.

Choose a new identity
دانش آموزان به زبان مقصد یک اسم و شغل جدید انتخاب می کنند و همینطور که درس به درس پیش میرود دانش آموزان فرصت این را دارند که نقش بازی کنند و خود را در یک شخصیت جدید قرار دهند.

Role play
در نقش جدیدی که برای خود ساخته اند به ایفای نقش می پردازند و خود را جای آن شخص می گذارند.

First concert (active concert)
بعد از اینکه معلم داستان را معرفی کرد و توجه آنان را به نکات گرامری جلب کرد؛ شروع به خواندن دیالوگ میکند و صدای خود را با موسیقی در حال پخش تنظیم می کند.

Second concert (passive concert)
در این مرحله معلم با سرعت معمولی و بدون پهش موزیک شروع به خواندن دیالوگ می کند و دانش آموزان نیز دست نوشته ها را کنار میگذارند و فقط به معلم گوش می کنند.

Primary activation
دانش آموزان بصورت انفرادی و یا گروهی شروع به خواندن دیالوگ می کنند.

Creative adaptation
فعالیت هایی که برای این مرحله در نظر گرفته شده است شامل: آواز خواندن؛ رقصیدن؛ نمایشنامه؛ بازی ها است. نکته مهم اینست که فعالیت ها متفاوتند و بر روی نکات زبانی تاکید زیادی ندارد؛ هدف برقراری ارتباط در زبان مقصد است.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد