یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

Community language learning

این روش به معلم میگه که دانش آموزان خود را به عنوان یک شخص کامل ببینند. یعنی اینکه معلم نه تنها به استعدادها بلکه به احساسات و عواطف و عکس العمل های آنان نیز توجه کند. اصول این روش بر مبنای روش یادگیری مشاوره ای charles curran پایه گذاری شده است. او معتقد بود یادگیرندگان هنگام مواجه شدن با شرایط یادگیری جدید می ترسند و استرس می گیرند و راه مقابله با این ترس؛ ظاهر شدن معلم در نقش مشاور است. معلم با فهمیدن شرایط دانش آموزان به آنها کمک کند تا این احساسات منفی را کتار گذاشته و انرژی مثبت بگیرند.

گزارش کلاسی

دانش آموزان سر جاهای خود می نشینند. صندلی های آنان به حالت دایره ای دور تا دور کلاس چیده شده و یک میز وسط قرار داده شده و یک ضبط صوت روی اونه. بعد از سلام و احوالپرسی معلم و دانش آموزان خودشون رو معرفی می کنند. به زبان اندونزیایی معلم به اونا میگه که قراره چه کارایی انجام بدن . آنها قرار است که به انگلیسی یک مکالمه داشته باشن و معلم هم بهشون کمک میکنه. مکالمه بصورت ضبط شده هست و آنها بعدا باید اونو بنویسن. معلم بهشون میگه بقیه فعالیت های کلاسی قراره از روی همون دست نوشته باشه. سپس بهشون توضیح میده که چه جوری مکالمه رو انجام بدن. هر وقت که یکی از شماها خواست چیزی بگه دستش رو بلند کنه و من میام پشتش. من قرار نیست تو مکالمه شما شرکت کنم فقط کمکتون میکنم که چیزی رو که میخواید بگید رو بگید. شما اون چیزی رو که میخواید بگید به اندونزی بگید من ترجمه انگلیسیشو بهتون میگم. و شما هم صدای خودتونو ضبط میکنید. شما ده دقیقه وقت دارید. اولش هیچ کس صحبت نمیکنه اما بعد یه دختر جوون دستشو بلند میکنه؛ معلم میره پشت سرش و اون دختر میگه selamat sore و معلم معادلشو good evening میگهو اونم همینو تو میکروفون میگه و صداشو ضبط میکنه. و همینطور برای بقیه این قضیه ادامه پیدا میکنه. بعد از اینکه مکالمه تموم شد معلم میپرسه که در مورد تجربه ی امروزشون چه احساسی دارند. و هر کدوم نظرشونو ابراز میکنند. بعد معلم نوار رو پخش میکنه تا اونا به صدای خودشون گوش کنند. سپس معلم میخوا تا صندلیاشونو به سمت تخته برگردونن و چیزایی که اون مینویسه رو نگاه کنند. معلم صدای هر دانش آموز که پخش میشه رو پای تخته مینویسه. بعد زیر لغات خط میکشه و برای هر کدام معنای اندونزیایی اونو مینویسه. سپس معلم متن رو سه مرتبه میخونه تا اونا گوش کنن. به عنوان تمرین بعدی؛ معلم میخواد تا دانش آموزان متنا رو تمرین کنن و هر جا که مسکل داشتن در تمرین تلفظ از او کمک بخوان. سپس معلم از دانش آموزان میخواد تا در گروه های سه نفره روی جملات مکالمه کار کنند و از روی آن جملات جدیدی بسازن و معلم بین گروه ها میچرخه تا اگه مشکلی داشتن کمکشون کنه. به عنوان آخرین فعالیت معلم ازشون میخواد تا در مورد تجربه ای که امروز داشتن صحبت کنند.
برای دو جلسه بعد ازشون میخواد:
۱. معلم از متن فعل To be را انتخاب میکند تا انها این فعل رو برای اشخاص مختلف صرف کنند.
۲. در گروه های کوچک به جمله سازی بپردازند و سپس جمله هاشونو با بقیه کلاس رد و بدل کنند.
۳. به نوبت شروع به خواندن متن میکنند. یکی به اندونزی و دیگری به انگلیسی میخونه. اونا این شانسو دارن تا بر روی تلفظاشون کار کنن.
۴. معلم یه عکس روی تخته میچسبونه و شروع به صحبت کردن در مورد اون میکنند انگار که اونو میشناسن.
۵. دانش آموزان مکالمه ای رو که ساختن بازسازی میکنند.
۶. از لغاتی که در طی مکالمه یاد گرفته اند یک دیالوگ جدید میسازند.

* اصول ‏ Community language learning *

ـ هدف معلمی که از این روش استفاده می کند چیست؟
دانش آموزان یاد بگیرند که چطور به زبان مقصد ارتباط برقرار کنند. چگونه مسئولیت یادگیری خودشان را بر عهده بگیرند و چگونه از همدیگر درس یاد بگیرند. تمامی این اهداف دست یافتنی است به شرط آنکه با همدیگه مانند یک انسان کامل برخورد کنند و به عقاید و احساسات یکدیگر احترام بگذارند.

ـ نقش معلم و دانش آموزان چیست؟
نقش معلم به غیر از معلمی؛ مشاوره هم هست. و نقش دانش آموز یک موکل است.

ـ ویژگی های این روش چیست؟
SAARRD
اساس این روش است که از حروف اول شش ویژگی این روش گرفته شده است که هر کدام را توضیح میدهیم:
1.Security , 2.aggression , 3.attention , 4.reflection , 5.retention ‎, 6.discremination
۱.وقتی که دانش آموزان به زبان مادری خود صحبت می کنند احساس امنیت بیشتری میکنند.
۲. دانش آموزان باید این فرصت را داشته باشند تا خودشان را نشان دهند.
۳. دانش آموزان باید در شرایط مختلف آموزشی قرار بگیرند تا فعالیت های متفاوتی را تجربه کنند.
۴. به دو طریق معلم بازخورد میگیرد یکی از درسی که خوانده اند و یکی از طریق تجربه ی کلاسی که در آن جلسه داشته اند.
۵. از طریق بکار بردن یاد گرفته ها در شرایط جدید و به یاد سپاری آموخته ها
۶. از طریق تمایز قائل شدن بین ساختارهای مختلف صورت میگیرد. زمانی بود که از آنان خواسته شد تا به صدای ضبط شده کامپیوتری گوش کنند و تلفظ خود را با آن تصحیح کنند.

-نقش متقابل معلم و دانش آموز چگونه است؟
در مراحل اولیه معلم به کلاس نظم میدهد و در مراحل بعدی دانش آموزان مسئول هستند. این روش نه معلم محور است و نه دانش آموز محور؛ بلکه معلم-دانش آموز محور است و هر دوی آنها تصمیم گیرنده هستند. خیلی مهم است که دانش آموزان با یکدیگر تعامل داشته باشند زیرا احساس نا امنی از بین میرود و از هم می توانند یاد بگیرند. حس همکاری و نه حس رقابت بین آنان وجود دارد.

- با احساسات دانش آموزان چگونه برخورد میشود؟
احساسات دانش آموزان بسیار مهم است. از آنان خواسته میشود تا در مورد احساساتشان صحبت کنند و معلم آنان را راهنمایی میکند تا چگونه بر احساسات منفی شان غلبه کنند. برای ایجاد احساس امنیت ؛ معلم به زبان مادری آنها صحبت میکند و در مورد کارهایی که باید انجام دهند توضیح میدهد.

- نگرش زبانی و فرهنگی چگونه است؟
از زبان برای برقراری ارتباط استفاده میشود. زبان وسیله ای برای تفکر خلاقانه و انتقادی است. و فرهنگ جز ترکیبی یادگیری زبان است.

- تاکید بر کدام قسمت ها و مهارت های زبانی است؟
نکات خاص گرامری؛ تلفظ؛ لغات مورد توجه است. مهمترین مهارت ها؛ فهم مطلب و صحبت کردن است. که در ابتدای درس توسط خواندن و نوشتن انجام میگیرد.

- نقش زبان مادری دانش آموزان چیست؟
برای ایجاد حس امنیت ابتدا از زبان مادری آنها استفاده میشود. هدف از استفاده ی زبان مادری زدن پل از ناشناخته ها به سمت شناخته هاست. هر جا که ممکن باشد معادل اندونزیایی لغات انگلیسی به آنان گفته میشود.

- ارزشیابی چگونه صورت می گیرد؟
در این روش هیچگونه ارزشیابی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد. اما اگر قرار باشد ارزشیابی کنند باید با توجه به متد آموزشی این کار انجام شود. معلم یک امتحان مختلط میگیرد. دانش آموزان باید یک پاراگراف بنویسند و یا یک مصاحبه شفاهی انجام دهند تا اینکه یک سری سوالاتی که فقط یک جنبه زبان را در نظر میگیرند؛جواب دهند.

- معلم چگونه اشتباهات دانش آموزان را تصحیح می کند؟
معلم باید در یک حالت دوستانه و غیر مخاطره آمیز این کار را انجام دهد. معلم قسمتی را که دانش آموز اشتباه گفت را بطور صحیح تکرار می کند بدون اینکه بطور مستقیم به خطا اشاره کند.

* تکنیک های مورد استفاده *

Tape recording student conversation
دانش آموزان صدای خود را ضبط میکنند و این باعث مسئولیت پذیری آنان میشود. معلم آنچه را که دانش آموزان میگویند به زبان انگلیسی ترجمه میکند. بعد از ضبط مکالمه معلم دوباره نوار را پخش میکند و آنان راحت تر میتوانند معنای جملات را متوجه شوند.

Transcription
معلم از دانش اموزان میخواهد تا صدای ضبط شده خود را بر روی کاغذ بنویسند. این دست نوشته اساس فعالیت های بعدی خواهد بود. همچنین میتوانند این نوشته ها را به اندازه پوستر درآورده و در کلاس قرار دهند.

Reflection on experience
معلم وقتی به دانش آموزان می دهد تا در مورد تجربیاتی که در طی درس داشته اند و احساساتشان صحبت کنند.

Reflective listening
دانش آموزان استراحت میکنند و به صدای ضبط شده خودشان گوش میکنند. بار دوم به صدا گوش میکنند و همزمان به دست نوشته های خود نگاه میکنند و صدا را دنبال میکنند. زمانیکه معلم در حال خواندن نوشته ها است دانش آموزان کلمات را با خود زمزمه می کنند.

Human computer
یکی از دانش آموزان قسمتی از نوشته را انتخاب میکند تا تلفظ را تمرین کند. معلم او را تحت نظر دارد اما معلم اشتباهات تلفظی او را تصحیح نمی کند. زمانیکه معلم لغات را تلفظ میکند دانش آموزان می توانند تلفظ صحیح را یاد بگیرند.

Small group tasks
از دانش آموزان خواسته میشود تا با توجه به لغاتی که در متن یاد گرفته اند؛ جمله سازی کنند سپس جملات جدیدی که ساخته اند با بقیه گروه ها به اشتراک میگذارند. معلمانی که از این فعالیت استفاده می کنند معتقدند که دانش آموزان میتوانند مطالب زیادی از یکدیگر یاد بگیرند و همدیگر را نیز بهتر بشناسند.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman
نظرات 2 + ارسال نظر
مصطفی 15 - شهریور‌ماه - 1390 ساعت 08:00 ب.ظ http://MostafaOnline.ir

سلام

لینکت کردم

مرسی

مصطفی 15 - شهریور‌ماه - 1390 ساعت 03:28 ب.ظ http://www.mostafaonline.ir

با سلام خدمت دوست عزیزم

وبلاگ بسیار زیبایی داری...
ایول!

اگه خواستی تبادل لینک کنیم منو با نام "مصطفی آنلاین" در وبلاگت لینک کن و به سایت من بیا و در قسمت نظرات اعلام کن تا لینکت کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد