یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

Total physical response

مبتکر این روش james asher بود و معتقد بود که سریع ترین و کم استرس ترین راه برای یادگیری زبان دنبال کردن دستوراتی است که توسط معلم ارائه میشود (البته بدون اینکه معلم به زبان مادری آنها صحبت کند).

ما از طریق مشاهده کلاسی با این روش بیشتر آشنا خواهیم شد. کلاس در سوئد برگزار میشود؛ یک کلاس سی نفره در مقطع پنجم که کلاس زبان سه بار در هفته برگزار میشود.


گزارش کلاسی:

ما به دنبال معلم وارد کلاس میشویم و در آخر کلاس بر روی صندلی می نشینیم؛ این اولین کلاس سال هست؛ معلم در ابتدا شیوه ی تدریس خود را برای شاگردانشرح می دهد. او به سوئدی توضیح می دهد که "شما انگلیسی را به روشی که سوئدی یاد گرفتید فرا می گیرید". شما صحبت نمی کنید به جای آن به من گوش می دهید و هر کاری که من می کنم تکرار می کنید. من به شما دستور می دهم که یک کاری را انجام دهید و شما همراه با من انجام می دهید. من در طول تدریس به چهار نفر داوطلب برای این کار احتیاج دارم. دست ها بالا میره و معلم اسامی چهار نفر رو صدا میزنه که برن کنار معلم و روی صندلی بشینن که رو به روی بچه های کلاس قرار داره. معلم به بچه های کلاس میگه فقط نگاه و گوش کنند. معلم به انگلیسی میگه "بلند شید " و خودش بلند میشه و با دست اشاره میکنه اون چهار تا دانش آموز هم بلند بشن. بعد میگه "بشینید" و همه میشینن. بعد معلم دستورات دیگه ای هم میده مثل: بپرید؛راه برید ؛بپیچید ؛... . سپس معلم از یکی از بچه ها میخواد که این کارها رو انجام بده و دیگه دسته جمعی انجام نمی دهند. در آخر معلم سمت بچه هایی که نشسته اند و در حال تماشای معلم و چهار نفری هستند که دستورات را انجام می دهند میرود و به آنها می گوید "بلند شید" و آنها هم انجام می دهند. بعد از آن معلم دستورات جدیدی می دهد. می گوید "به در اشاره کن" و در حالیکه خودش با دست راستش اشاره می کند این را می گوید. سپس یکی از چهار داوطلب به در اشاره می کند. سپس دستوراتی چون "به میز اشاره کن" ؛ "به صندلی اشاره کن" هم به آنها یاد داده میشود. سپس همین دستورات به تمام کلاس هم داده میشود تا انجام دهند. سپس معلم به چهار داوطلب دستورات جدیدی میدهد؛ او می گوید : بپر روی میز؛ اول بچه شک میکنه و بعد روی میز می پرد. ابتدا همه از این حرکت می خندند بعد معلم در دادن دستوراتش از جملات مشتق استفاده می کند و دیگر تک جمله ای نیست؛ مثل : به در اشاره کن و به سمت در حرکت کن و بچه ها هم انجام می دهند. به عنوان آخرین مطلب معلم یک سری دستورات جدید بر روی تخته می نویسد و هنگام نوشتن هر دستور آن را هم انجام می دهد. دانش آموزان هم دستورات را در دفتر خود یادداشت می کنند. کلاس تمام میشود؛ هیچ کس به غیر از معلم در کلاس حرف نزد.

ـ هدف معلمی که از این روش استفاده می کند چیست؟
معلم معتقد است که دانش آموزان باید از یادگیری لذت ببرند و استرسی که در یادگیری بوجود میاید را از بین ببرد.

ـ نقش معلم و دانش آموزان چیست؟
معلم نقش سرپرست و کارگردانی کلاس را بر عهده دارد و دانش آموزان نقش مقلد را دارند و هر دستوری که او میدهد را انجام می دهند.

ـ ویژگی های این روش چیست؟
ابتدا معلم به چند تا از دانش آموزان دستوراتی میدهد تا آنها انجام دهند. در مرحله دوم؛ دانش آموزان با اجرای دستورات معلم به تنهایی نشان میدهند که دستورات او را فهمیده اند. سپس معلم با ترکیب دستورات میخواهد تا ذهن دانش آموزان را انعطاف پذیر کند و جملات جدید و نا آشنا را متوجه شوند. زمانیکه آنها یاد گرفتند به دستورات پاسخ دهند سپس میتوانند نوشتن و خواندن را نیز یاد بگیرند. خودشان نیز مانند معلم عمل کنند و دستور بدهند.

-نقش متقابل معلم و دانش آموز چگونه است؟
معلم با تمام دانش آموزان و تک تک آنها تعامل دارد.
دانش آموزان حرکات را با هم انجام می دهند و همچنین میتوانند از یکدیگر یاد بگیرند.

- با احساسات دانش آموزان چگونه برخورد میشود؟
یکی از دلایل بوجود آمدن این روش کاهش استرس در دانش آموزان در حال فراگیری زبان است. یکی از عوامل کاهش استرس اینست که به دانش آموز فرصت بدهند تا هر زمانی که خودش احساس کرد می تواند صحبت کند. یک کار دیگر اینست که فرایند یادگیری را لذت بخش کنند. استفاده از دستورات سرگرم کننده و خنده دار راهی برای این کار است. احساس موفقیت و کاهش استرس یادگیری را تسهیل می بخشد.

- نگرش زبانی و فرهنگی چگونه است؟
ساختار شفاهی از عوامل اصلی به حساب می آید. و زندگی روزمره و شیوه زندگی مردمی که به آن زبان صحبت می کنند جز نگرش فرهنگی محسوب میشود.

- تاکید بر کدام قسمت ها و مهارت های زبانی است؟
بر لغت و گرامر بیش از بقیه قسمت های زبان تاکید شده است. مهارت صحبت کردن بر مهارت نوشتن ارجحیت دارد. یک راه برای اینکه مشخص شود که دانش اموزان زبان گفتاری معلم را فهمیده اند یانه اینست که کار و حرف های معلم را با بدن خود تکرار کنند.

- نقش زبان مادری دانش آموزان چیست؟
در ابتدا شیوه ی کاری این روش به زبان مادری آنها و توسط معلم توضیح داده میشود. بعد از معرفی روش معلم از زبان مادری دانش اموزان استفاده نمی کند. و معنا و مفهوم جملات و کلمات از طریق حرکات بدن منتقل میشود.

- ارزشیابی چگونه صورت می گیرد؟
معلم با دادن یک سری دستورات به هر کدام از دانش آموزان میتواند آنان را ارزیابی کند.

- معلم چگونه اشتباهات دانش آموزان را تصحیح می کند؟
معلم باید بداند که دانش آموزان در ابتدای انر دچار اشتباهاتی میشوند و او باید صبور باشد و فقط اشتباهات مهم و فاحش آنان را تصحیح کند و همین اشتباهات نیز باید در یک حالت غیر تهاجمی تصحیح شوند و همین که دانش آموزان حرفه ای تر شدند معلم میتواند اشتباهات کوچک آنان را نیز تصحیح کند.

* تکنیک های مورد استفاده *

Using commands to direct behavior
به دانش آموزان دستوراتی داده میشود تا آنها را انجام دهند؛ با این کار معنای دستورات به راحتی منتقل میشود. ابتدا معلم دستورات را همراه با دانش آموزان انجام می دهد؛ سپس معلم دانش آموزان را راهنمایی می کند تا به تنهایی کارها را انجام دهند.
آشر (asher) به معلمان توصیه می کند که ترتیب و توالی دستورات را عوض کنند تا دانش آموزان دستورات را حفظ نکنند. همچنین معلم نباید دستورات جدید را خیلی سریع معرفی کند. او باید هر بار سه دستور را معرفی کند.

Role reversal
دانش آموزان به معلم و همکلاسی های خود دستور می دهند تا آنها را انجام دهند. بر اساس گفته ی asher ؛ دانش آموزان بعد از گذشت ده تا بیست ساعت از آموزش شروع به صحبت کردن می کنند. نباید به آنان برای صحبت کردن فشار آورد؛ هر زمان که احساس آمادگی کنند شروع به حرف زدن می کنند.

Action sequence
همانطور که مشاهده کردیم معلم سه عمل متوالی را به دانش آموزان دستور می دهد تا انجام دهند. برای مثال معلم به دانش آموزان می گوید : به در اشاره کنید؛ به سمت در حرکت کنید؛ و به در دست بزنید. به این سری از دستورات action sequence گفته میشود.

منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman
نظرات 1 + ارسال نظر
pitbull 24 - شهریور‌ماه - 1390 ساعت 11:00 ق.ظ

سعید اینجا
سعید اونجا
سعید همه جا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد