یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

Task-based instruction

به روشی اطلاق می شود که در آن از تکالیف به عنوان هسته اصلی آموزش زبان استفاده می شود.


دارای اصول زیر است :


۱. فعالیت هایی که شامل مکالمات واقعی هستند برای یادگیری زبان ضروری هستند.
۲. فعالیت هایی که در آن زبان برای انجام تکالیف معنادار و رو به پیشرفت یادگیری هستند.
۳. زبانی که برای یادگیرنده معنادار باشد؛ فرایند یادگیری را تسریع می بخشد.


تئوری زبان

- زبان وسیله ای برای انتقال معناست:
در این روش نقش اصلی بر عهده ی معنا و مفهوم است.

- چندین مدل زبان روش تکلیف محور را تشکیل می دهند :
طرفداران این روش به هر سه بعد ساختار؛ عملکرد؛ تعامل اهمیت می دهند.

- واحدهای واژگانی در یادگیری زبان نقش مرکزی دارند :
در این روش لغات در تشخیص عبارات واژگانی؛ ریشه های جملات نقش مهمی دارد.

- مکالمه هم نقش اصلی و مرکزی دارد و کلید یادگیری زبان است :
صحبت کردن و سعی در برقراری ارتباط با دیگران؛ اساس کسب زبان دوم است. بنابراین بیشتر تکالیف شامل مکالمات هستند.

تئوری یادگیری

- تکالیف؛ فرایند درونداد و برونداد را برای امر یادگیری زبان تامین می کنند.

- تکالیف و پیشرفت در یادگیری به نوعی مانند محرک عمل می کنند.

- دشواری های امر یادگیری میتوانند مورد بحث قرار گرفته و حل شوند تا از آنها برای اهداف خاص آموزشی استفاده شود.

اهداف

یادگیرنده بتواند بطور موثر و دقیق در اکثر فعالیت های زبانی ارتباط برقرار کند.

انواع فعالیت های آموزشی و یادگیری

۱. پازل : یادگیرندگان تکه هایی از اطلاعات مختلف را مانند پازل کنار هم میگذارند تا به یک کلیتی برسند.

۲. گفتگو برای کسب اطلاعات : یک دانش آموز یا گروهی از دانش آموزان یک قسمت از اطلاغعات را دارند و گروه دیگر بقیه ی اطلاعات تکمیلی را دارند. آنها باید با یکدیگر گفتگو کنند تا اطلاعاتشان را کامل کنند.

۳. حل مسئله : به دانش آموزان یک مسئله و مقداری اطلاعات داده میشود و آنها باید مسئله را حل کنند.

۴. تصمیم گیری : به دانش آموزان مسئله ای داده میشود و چندین را نیز پیش پای آنان گذاشته میشود سپس آنها باید با گفتگو و مباحثه یکی را انتخاب کنند.

۵. تبادل نظر : یادگیرندگان به بحث و تبادل نظر می پردازند. آنها نباید حتما به یک نتیجه برسند.

نقش یادگیرنده :

آنها نقش های متفاوتی را برعهده دارند که شامل موارد زیر است :


۱. شرکت کننده در کارهای گروهی
۲. ناظر
۳. خلاق و ریسک پذیر

نقش معلم

شامل : ۱. انتخاب؛ ایجاد تکالیف است. ۲. آماده سازی یادگیرندگان برای انجام تکالیف. ۳. بالا بردن خود آگاهی یادگیرندگان.

گزارش کلاسی

این کلاس در جنوب هند برگزار شد. کلاس شامل ۴۰ دانش آموز ده ساله است که تقزیبا در زبان انگلیسی پیشرفته هستند. هنگامیکه وارد کلاس می شویم معلم در حال صحبت است.
ما قراره امروز روی جدول زمان بندی شده کار کنیم. اوکی؟
معلم یک ستون با چند ردیف میکشه روی تخته. در بالای اولین ستون او می نویسد ۹/۳۰_۱۰/۱۵ بچه ها متوجه میشوند که معلم مدت زمان اولین کلاس را نوشته است. معلم به بالای دومین ستون اشاره می کند و می پرسد؛ چی اینجا بنویسم؟ بچه ها میگن : ۱۰/۱۵ - ۱۱ و به همین ترتیب تا آخرین ستون پیش می روند. سپس معلم می پرسه ؛ چه کسی اسامی روزهای هفته را اینجا می نویسد؟ چند تن از بچه ها دستشان بالا میرود. معلم یکی از آنها را صدا میزند و می گوید بیا. دانش آموزی که اسمش صدا زده شده است پای تخته می رود و گچ را بر میدارد و اسامی هفته را کنار هر ردیف می نویسد و بقیه بچه های کلاس هم در تلفظ آن به او کمک می کنند. سپس معلم از او می پرسد آیا درست نوشته است؛ چون یکشنبه ها تعطیل است؛ تمام کلاس میگن بله یک شنبه ها تعطیل است. سپس معلم کلاس را به هشت گروه پنج نفره تقسیم میکند. و هر نفر یک کارت دریافت می کند که در روی آن تکالیف مربوط به یک روز در آن نوشته شده است. کار دانش آموزان اینست که برنامه ی هفتگی را با تقسیم کارت ها بین خودشان تکمیل کنند. همانطور که معلم در کلاس و بین گروه ها حرکت می کند و به صحبت های آنها گوش میکند به آنها متذکر میشود که به انگلیسی صحبت کنند. اولین گروه تمام می کند و پای تخته می رود و جدول را روی تخته می نویسد. سپس معلم نوشته های تمام گروه ها را جمع می کند که بخواند و فردا تحویلشان ده. سپس وظیفه ی هر گروه اینست که موضوع درسی مورد علاقه ی همدیگر را بیابند و مورد بررسی قرار دهند. آنها باید نام سه موضوع مورد علاقه ی خود را بیان کنند؛ هر گروه باید راه و روشی که برای رسیدن به جواب این سوالات است را بگدید؛ مثلا آنها ممکن است یک پرسشنامن طرح کنند یا مصاحبه کنند. بعد از اینکه این کارها را انجام دادند باید گزارشات خود را خلاصه و نتیجه گیری کنند. آنها باید این نتیجه گیری را مشخص کنند که از چه روشی استفاده خواهند کرد مثلا: بصورت درصد مشخص می کنند و یا جدول می کشند.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman

نظرات 1 + ارسال نظر
علی 7 - مهر‌ماه - 1390 ساعت 10:22 ب.ظ http://www.kabganmusic.blogsky.com

سلام دوست عزیز حاضر به تبادل لینک هستید

من رو با نام && جدید ترین اهنگ ها و فیلم ها لینک کنید &&

بعد من رو خبر کنید شما رو با چه نامی لینک کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد