یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

(تمرین شیوه های یادگیری)Learning strategy training

مقدمه :

در روش شناختی که در اوایل سال های ۱۹۷۰ شروع شد؛ یاد گیرندگان مسئول یادگیری خودشان بودند. با توجه به این نگرش؛ rubin در سال ۱۹۷۵ بررسی هایی انجام داد تا مشخص کند که چگونه یادگیرندگان؛ امر یادگیری را تسهیل می بخشند. از این تحقیق؛ او به چندین شیوه یادگیری و تکنیکی که یک دانش آموز برای بدست آوردن دانش انجام میدهد؛ دست پیدا کرد.

بر اساس گفته rubin یادگیرندگان موفق؛ مشتاق یادگیری هستند و علاقه شدیدی برای برقراری ارتباط دارند وسعی می کنند صحبت کنند حتی اگر اشتباه کنند. آنها به هر دوی ساختار و معنا توجه می کنند. در حالیکه تحقیقات به سمت شناسایی شیوه های یادگیری پیش می رفت؛ آموزش دهندگان فهمیدند توجه به فرایند یادگیری کافی نیست. برای بالا بردن توانایی یادگیری یادگیرندگان به روشی به نام تمرین شیوه های یادگیری احتیاج است. بنابراین wenden اظهار کرد که زمان معلم ها باید به همان اندازه که برای آموزش زبان مصرف میشود برای آموزش یادگیرنده نیز مصرف شود. چنین پیشنهاداتی سرانجام به ایده ی تمرین شیوه های یادگیری انجامید. یعنی آموزش به دانش آموزان در استفاده از شیوه های یادگیری برای پیشرفت در امر یادگیری.

گزارش کلاسی

ما وارد دبیرستان میشیم. کلاس ۳۲ نفره که از نظر مهارت زبانی در حد متوسطی هستند. قبل از درس؛ معلم سوابق تحصیلی دانش آموزان را خوانده و با آنها مصاحبه کرده است. یکی از مشکلاتی که دانش آموزان دارند و همیشه شکایت می کنند؛ طولانی بودن تکالیف شان است. در متونی که باید بخوانند لغات جدید بسیاری وجود دارد که باید وفت بسیتری صرف پیدا کردن آنها در دیکشنری بکنند. بر طبق این نظریات معلم تصمیم می گیره از شیوه های پیشرفته ی تدریس استفاده کند.معلم بعد از احوالپرسی؛ به دانش آموزان میگه که آنها قراره روی یک شیوه ی یادگیری بنام سازمان بندی پیشرفته کار کنند. آنها قراره روی خواندن شون کار کنند و آن را توسعه دهند بوسیله ی نگاه اجمالی از لغات موجود در متن (skimming).
بوسیله ی این شیوه آنها میتوانند درک مطلب شون رو بالا ببرند و سرعت خواندن را هم بیشتر کنند. او یک مدل به آنها می دهد و از تکنیک think aloud استفاده می کند. اولین چیزی که انجام میدم خوندن عنوان است. سعی میکنم متن را بفهمم که در چه مورد است؟ اگر عکسی داشته باشد نگاه میکنم. از خودم می پرسم از موضوع چه میدانم و چه سوالاتی دارم؟
سپس اولین پاراگراف را می خوانم. همه ی لغات را نمی خوانم؛ اجازه میدم چشمام یک نگاه اجمالی به تمام متن بیندازد و فقط مطالب مهم را استخراج میکنم. معلم لغاتی را که به نظرش مهم میرسد در پاراگراف اول را استخراج میکند و میگه با توجه به این ها فکر می کنم متن درباره ی اسب های وحشی است. خیلی راجع به متن نمیدونم اما از نگاه اجمالی به اولین پاراگراف فهمیدم که متن راجع به مسابقات و اهلی کردن اسب های وحشی است. میخوام که الان شما همین طوری تمرین کنید. من الان برگه هایی که متن جدید داره بهتون میدم که همینایی که گفتم تمرین کنید. وقتی برگه ها را گرفتید سرتون رو پایین نگهدارید و برگه ها رو نخونید. بعد از پخش برگه ها ازشون میخوادشیوه هایی که بهشون یاد داده را پیاده کنند؛ بعد می پرسه فکر میکنند موضوع متن راجع به چیه؟ یکی از بچه ها میگه فکر کنم راجع به نهنگ هاست. معلم میگه: چرا اینطوری فکر میکنی؟ شاگرد میگه با توجه به خط اول که نوشته : نجات بزرگترین پستاندار جهان. معلم از کل کلاس می پرسه: شما راجع به نهنگ ها چه میدانید؟ یکی از بچه ها میگه: گونه های متفاوتی از نهنگ ها وجود داره. یکی دیگه از بچه ها اضافه میکنه. آنها مسافت های طولانی را طی میکنند؛ یکی دیگه میگه: آنها خیلی باهوشن. معلم میگه: منظورشون از نجات چیه؟ هیچ کس جواب نمیده و معلم میگه این سوال رو در ذهن شون نگه داره. معلم دو دقیقه بهشون وقت میده که پاراگراف اول رو نگاه کنند و فقط یک نگاه بندازند و حتی حق استفاده از دیکشنری را ندارند. بعد معلم میگه: کی میتونه هدف اصلی تاپیک رو بگه؟ یکی از بچه ها میگه : موضوع در مورد انواع نهنگ هاست که در معرض خطر افتاده اند. یکی از دانش آموزان دستش را بلند میکند و میپرسد: در معرض خطر افتاده یعنی چی؟ معلم اونو تشویق می کنه که حدس بزنه. معلم میگه: آیا هیچ قسمتی از لغت نیست که اونا بتونن در مورد معنیش حدس هایی بزنن. معلم می پرسه آیا میتونید حدس بزنید این کلمه در پاراگراف بعدی چه معنی میده؟ شاگرد مکث میکنه بعداز چند دقیقه میگه : یعنی که نهنگ ها ناپدید میشن. معلم میگه : بله درسته. دانشمندان میگن اگه شرایط زندگی نهنگ ها بهتر نشه؛ امکان ناپدید شدن آنهاست. معلم میگه : آیا می دونید نجات چه معنی میده؟ دانش آموز میگه: نه. یکی داوطلبی میگه: saving و معلم هم تایید میکنه. معلم میگه: کسی نظری در مورد موضوع اصلی تاپیک دوم داره یا نه؟ چند تا از بچه ها میگن که در مورد شرایط بد زندگی نهنگ ها صحبت می کند. معلم میگه: حدس خوبی بود؛ حالا ببینیم آیا حد ستون درسته یا نه؟ پاراگراف دوم رو یک نگاه اجمالی بیندازید. این دفعه فقط یک دقیقه و نیم فرصت دارید. درس همین طوری ادامه پیدا میکنه تا پاراگراف چهارم. سپس دانش آموزان کارهایی که انجام دادن رو ارزیابی می کنند. بعضی ها بی قراری می کنند چون فکر میکنند حتما باید تمام لغات رو بفهمند. بعضی دیگر احساس بهتری دارند چون فهمیدن احتیاجی نیست که آدم تمام متن و لغات رو بخونه برای تکلیف شب؛ با توجه به شیوه ای که امروز یاد گرفتید؛ روزنامه یا مجله ای که دوست دارید رو یک متن انتخاب کنید و به همین ترتیب بخونید. حتما احتیاجی نیست که پاراگراف اول رو بخونید از روی عنوان متن هم می توان فهمید همچنین اگر عکسی وجود داشته باشه از روی آن هم می توان فهمید. موقع خواندن از روی لغاتی که معنی آن را نمیفهمید؛ گذر کنید.

اصول این روش

دانش و تجربیات قبلی دانش آموزان باید ارزش گذاری شود و یادگیری جدید بر اساس آنها صورت بگیرد.

مطالعه ی شیوه های یادگیری مشخص؛ باعث موفقیت در دروس دانشگاهی میشود.

کار معلم فقط این نیست که زبان را آموزش دهد بلکه باید شیوه های یادگیری را نیز آموزش دهد.

برای بسیاری از دانش آموزان؛ شیوه ها باید آموخته شود. بهترین راه برای این کار؛ انجام تمرینات عملی است.

دانش آموزان باید یادگیرندگان مستقل؛ کنترل کننده باشند. و این قدرت را داشته باشند تا بتوانند خود را ارزیابی کنند.

مهم ترین بخش شیوه یادگیری؛ توانایی انتقال آن است یعنی بتوان آن را در شرایط مختلف استفاده کرد.


منبع
techniques and principles in language teaching by diane larsen-freeman

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد