یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

آزمون های معلم ساخته در مقابل آزمون های معیار شده

آزمون های معلم ساخته معمولا برای ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان در مدارس به کار می روند. در محیط های آموزشی دانش آموزان با این گونه آزمون ها رو به رو میشوند. نتایج این آزمون ها به معلم کمک می کند تا اثر بخشی آموزش خود را بسنجند و اندازه گیری کنند؛ و اینکه تا چه حدی آنها درس هارا یاد گرفته اند.

به عبارت دیگر ؛ آزمون های معلم ساخته، آزمون هایی هستند که معلمان برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود تهیه می کنند و در طول دوره ی آموزش به اجرا در می آورند و در آن ملاک مطلق اندازه گیری بکار گرفته می شود.



بر اساس گفته های schawrtz و tiedeman ازمون های معلم ساخته با ارزش هستند زیرا :

۱. پیشرفت دانش آموزان را بر اساس فعالیت های کلاسی می سنجند.

۲. دانش آموزان را تشویق می کنند.

۳. فرصت مناسب برای معلم بوجود میاورد تا به نقاط ضعف دانش آموزان در یک مبحث خاص پی ببرد.

۴. به معلم کمک می کنند تا در صورت نیاز ؛ برای دانش آموزان دوره های جبرانی برگزار کند.

بر خلاف تمامی استفاده هایی که این آزمون ها دارند؛ از طرفی با شکایت دانش آموزان رو به رو شده اند. آنها از مبهم بودن مطالب آزمون و گاهی نامربوط بودن آزمون ها با مواد آموزشی تدریس شده شکایت دارند.

مثلا نمونه های زیر :

این یک تمرین بی حاصل بود.
من نمیدونم معلم دنبال چی بود ؟
من تمام جزییات مهم رو خونده بودم اما مطالب غیر ضروری تو امتحان اومده بود.


بنابراین هر آزمون باید بر اساس مطالب از پیش تعیین شده گرفته شود تا بتواند دانش هر یک از فراگیران را اندازه گیره کند.

این گونه آزمون ها باید توسط معلمان و یا گروه متخصص آزمون سازان آماده شود.

آزمون های معیار شده ؛ آزمون هایی هشتند که با استفاده از نمونه های بزرگ آزمون شوندگان و غالبا بوسیله ی موسسات یا بنگاه های آزمون سازی دولتی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی یا هوش و استعداد گروه های بزرگ دانش آموزان با مقاصد ارزشیابی از دوره های تحصیلی ؛ تهیه و توزیع میشوند.

روش این آزمون ها ؛ بدست آوردن نمونه های رفتاری طی مراحل یکسان است. مراحل یکسان یعنی دسته ای از سوالات ثابت که دستور العمل و محدودیت زمانی و نمره دهی مشخصی دارند.

نمره دهی در این ازمون ها عینی صورت می گیرد هر چند در بعضی از این ازمون ها از سوالات essay-type هم استفاده میشود. (منظور از عینی که در برابر ذهنی قرار دارد ؛ اینست که تصمیم تصحیح کننده برگه هیچ تاثیری در نمره نهایی ندارد چون پاسخ ها از قبل مشخص هستند مانند امتحان های چهار گزینه ای. اما در ذهنی نظر و تصمیم تصحیح کننده برگه در نمره نهایی کاملا موثر است مانند امتحان های تشریحی).


در مقایسه ی این دو نوع آزمون باید گفت که آزمون های معیار شده معمولا طیف وسیع تری را مورد پوشش قرار می دهند. و برای ارزیابی یادگیری یک سال و یا بیشتر دانش آموزان استفاده میشود. از طرف دیگر آزمون های معلم ساخته معمولا برای ارزیابی یادگیری یک دوره استفاده میشود.


منبع
آزمون در زبان انگلیسی نوشته ی فرهادی ؛ جعفر پور ؛ بیرجندی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد