یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

چگونه یک رایتینگ (Writing) خوب برای آزمون تافل iBT بنویسیم

بخش رایتینگ آزمون تافل دو قسمتی است. در قسمت اول یا Integrated Writing باید در مورد متنی که می خوانید و اظهار نظری که راجع به متن می شنوید بنویسید و در رایتینگ دوم یا Independent Writingباید متنی راجع به یک موضوع عمومی بنویسید. این یادداشت به نحوه نوشتن رایتینگ بخش اول اختصاص دارد. ان شاالله در مورد رایتینگ نوع دوم در یک فرصت دیگر خواهم نوشت.

در رایتینگ نوع اول ابتدا یک متن به شما نشان داده می شود. متن را به سرعت بخوانید. معمولا چند دقیقه وقت اضافه می آورید. بنابراین برخی از قسمت های متن را می توانید دوباره بخوانید. به نظرم نیازی به یادداشت برداری نیست چون هنگام نوشتن رایتینگ دوباره متن ظاهر می شود. سپس شخصی در مورد متن شروع به صحبت کردن می کند. معمولا این شخص موارد ارایه شده در متن را با ذکر دلایلی رد می کند. نکته مهم این است که این دلایل را با جزئیاتش یادداشت کنید. چنانچه در یادداشت برداری کند هستید می توانید برخی موارد را به فارسی یادداشت کنید. پس از اتمام صحبت شخص، متن دوباره به شما نشان داده می شود و زمان شما برای رایتینگ آغاز می شود.

یک روش متداول برای نوشتن رایتینگ نوع اول اینست که رایتینگ را به دو پارگراف تقسیم بندی کنید. در پاراگراف اول متن را خلاصه کنید و موارد مطرح شده در آن را به صورت خلاصه بنویسید. در پاراگراف دوم باید نظرات گوینده را منعکس کنید. می توانید پاراگراف دوم را با ذکر جملاتی نظیر According to the Listening section the professor disagrees strongly with the ... شروع کنید و سپس دلایلی که گوینده برای رد موارد بیان کرده است بنویسید و در انتها در حد یک خط نتیجه گیری کنید. موقع نوشتن به چند نکته توجه کنید:

 

اول اینکه بهتر است اندازه پاراگراف دوم از پاراگراف اول بیشتر باشد. یعنی تکیه متن باید بیشتر بر روی صحبت های گوینده باشد. معمولا در پارگراف دوم دلایلی که گوینده ذکر کرده است را سریع و بدون جزئیات می نویسیم و به نظرم مصحح تافل هم که می فهمد ما می خواهیم از سر باز کنیم از ما نمره کم می کند. به خاطر همین است که تاکید دارم دلایل گوینده را با جزئیات یادداشت کنید.

دوم اینکه سعی کنید نوشته حتی الامکان دارای یک نتیجه گیری یک خطی باشد. معمولا در رایتینگ نوع اول نتیجه گیری یک خطی و در رایتینگ نوع دوم نتیجه گیری یک پاراگراف است. برای نتیجه گیری می توانید از جملات کلی نظیر Because of the mentioned reasons the professor isn’t convinced ….استفاده کنید.

سوم اینکه چنانچه کم تمرین کرده باشید در رایتینگ چند دقیقه ای وقت کم می آورید. در نتیجه فرصت اصلاح و تصحیح غلط املایی های احتمالی را از دست می دهید. اما اگر قبل از آزمون چندین بار در شرایط آزمون رایتینگ بنویسید کم کم سرعتتان بالا می رود و در حدود 1 تا 2 دقیقه وقت اضافه خواهید آورد. این همان زمانی است که شما باید متنتان را از بالا تا پایین خوانده و تصحیح کنید. ضمنا تمرین کردن به شما این امکان را می دهد تا بفهمید چه کلماتی را بیشتر غلط می نویسید. مثلا من کلمه their را بارها به صورت thier در نوشته هایم می نوشتم. از اشتباهات رایج در نوشته ها می توان به فراموش کردن s سوم شخص، جابجا بکار بردن ضمایر مذکر و مونث نظیر his، her، she، he و فراموش کردن حرف بزرگ در اول جملات اشاره کرد. به نظرم تمرین های موجود در کتاب Barrons Writing for the TOEFL iBT برای بالا بردن مهارت نوشتن مفید هستند.

چهارم اینکه سعی کنید در متنتان از کلمات ربط و قید استفاده کنید. برای بیان نظر گوینده می توانید از زمان حال ساده استفاده کنید (s سوم شخص فراموش نشود!). استفاده از این زمان معمولا از زمان گذشته ساده تر است. ضمنا تنوع در بکار بردن افعال داشته باشید.برای مثال می توانید افعالی نظیر think, Point out, believe, mention, say و افعال مشابه را به جای یکدیگر استفاده کنید. مثلا وقتی می خواهید نظر گوینده را بیان کنید می توانید از افعال (به صورت پررنگ مشخص شده اند) و کلمات ربط (با خط زیر مشخص شده اند) به صورت زیر استفاده کنید.


The professor disagrees strongly with the …. . He believes that … . He also mentions that... . In Addition, he points out that… .


نکته آخر اینکه حتما از یک شخص که دارای مهارت بالا در زبان انگلیسی و به خصوص آزمون تافل است بخواهید تا رایتینگ هایتان را تصحیح کند. اگر رایتینگ خوبی نوشته باشید شخص مصحح حتی بدون گوش کردن به صحبت های گوینده از متن نوشته شده توسط شما به منظور آن پی خواهد برد.


مواردی که در بالا ذکر کردم  تجربه هایی بود که در مدت آمادگی برای آزمون تافل کسب کرده بودم . موارد مطرح شده در بالا ممکن است خالی از اشکال نباشند ولی در کل به نظرم نکات مفیدی در داخلشان هست که در بهبود نمره موثر هستند. ان شاالله در فرصت های بعدی در مورد رایتینگ نوع دوم نیز مطالبی خواهم نوشت. راستی نمره خودم در بخش رایتینگ 24 شده!


در این یادداشت نحوه  نوشتن رایتینگ نوع دوم یا Independent Task شرح داده شده است. در رایتینگ نوع دوم از شما خواسته می شود تا در مورد یک موضوع عمومی مطلب بنویسید.


یک روش خوب برای نوشتن رایتینگ نوع دوم این است که رایتینگ خود را به پنچ پاراگراف تقسیم کنید. در پاراگراف اول به طور مشخص نظر خود را در مورد سئوال بیان کرده و سه دلیل برای آن بیاورید. در سه پاراگراف بعدی برای هریک از دلایل ذکر شده دو دلیل جزئی تر بیاورید. و در نهایت رایتینگ را با یک پاراگراف شامل نتیجه گیری به پایان برسانید.

برای نوشتن رایتینگ نوع دوم معمولا دو مشکل اساسی وجود دارد. اول اینکه چگونه برای نظری که ارائه کرده­ایم دلیل بیاوریم و دوم اینکه چگونه دلایل مطرح شده را به زبان انگلیسی بیان کنیم. در برخی ازکتابهای مربوط به آزمون تافل نحوه ایده پروری و بیان آن بصورت پایه ای آموزش داده شده اند اما روند آموزشی این کتابها معمولا وقت گیر بوده و بازده بالایی ندارد. یک ایده خوب برای بالابردن مهارت در رایتینگ نوع دوم مرور رایتینگ های نمونه می­باشد (اگر چه تمام این رایتینگ ها نمونه نمی باشند!). در برخی از کتاب ها برخی سئوالهای رایج برای رایتینگ به همراه پاسخ آنها ارائه شده است که روخوانی انها تا حد زیادی به بهبود رایتینگ منجر خواهد شد. این روخوانی چند فایده عمده دارد:


اول اینکه با مطالعه انها متوجه می شویم که چه دلایلی می توان برای یک موضوع ارائه نمود.


دوم با افعال و کلمات مترادف با موضوع آشنایی پیدا می کنیم.


سوم اینکه دلایل ذکر شده را برای موضوعات مشابه نیز می توانیم بکار بریم


بنابراین می توان هر رایتینگ را خلاصه کرد وجملات کلیدی آن را بخاطر سپرد. البته لازم به ذکر است که حفظ کلمه به کلمه جملات امکان پذیر نیست و چنانچه یک رایتینگ عینا مشابه متون موجود در کتاب ها باشد با کسر نمره مواجه می شود که البته این امر در عمل اتفاق نمی افتد.


برای نوشتن رایتینگ به نکات دیگری نیز باید توجه داشت. برای مثال برای نوشتن رایتینگ باید تنوع گرامری داشت. جملات شرطی if و جملات مجهول نیز باید در متن استفاده شوند. ضمنا از کلماتی که جملات را به هم ربط می دهند نظیر Furthermore، In addition، Moreover و نظایر آن نیز باید استفاده نمود. نکته مهم دیگر بکارگیری کلمات مخصوص تافل در رایتینگ می باشد بطوریکه متن باید شامل چندین کلمه مخصوص تافل نظیر آنچه در کتابهای 504 یا  Essential Words for TOEFL وجود دارند باشد. همچنین بهتر است به جای کلمات پرکاربرد و ساده از متردافهای آن استفاده شود. مثلا گاهی اوقات در متن بجای کلمه important از کلماتی نظیر significant و یا essential و به جای کلمه good از واژگانی نظیر excellent و prefect و ... می­توان استفاده نمود که باعث قوی تر شدن متن می شوند


یک نکته در رایتینگ نوع دوم استراتژی نوشتن است. معمولا در این رایتینگ از شما خواسته می شود تا نظر خود را راجع به دو انتخابی که دارید بیان کنید. مثلا پرسیده می شود که ترجیح میدهید که در یک منطقه گرمسیری زندگی کنید یا در منطقه ای که دارای چهارفصل سال است اقامت داشته باشید. در این گونه سئوالات بهتر است یکی از حالات را انتخاب نمود و رایتینگ را راجع به آن نوشت. در آخر هر پاراگراف هم می توان با استفاده از کلماتی نظیر  on the other handدر حد یک خط مقایسه بین مورد انتخاب شده و مورد انتخاب نشده انجام داد.


با توجه به نکات ذکر شده در بالا یک فایل شامل خلاصه رایتینگ ها و نکات کلیدی تهیه کرده ام که از اینجا می توانید دانلود کنید. قسمت اول فایل خلاصه رایتینگ های نمونه کتاب Barrons writing for Toefl ibt   می باشد. در خواندن این خلاصه ها وسواس نداشته باشید بلکه سریع روخوانی کنید تا نسبت به همه موضوعات اطلاع کلی پیدا کنید که این کار تقریبا سه روز (3 ساعت برای هر روز ) طول می کشد. بعد کم کم جزئی تر مطالعه کنید.


در قسمت دوم که تحت عنوان Phrasse & Sentencse از صفحه 50 شروع می شود یک سری قالب های کاربردی برای رایتینگ استخراج شده است. بعنوان مثال برای جملات شروع می توان از عبارت زیر استفاده نمود.


Some people believe that …. In my opinion, however, the opposite is true. ….. In addition, …. . Most important of all,


مثلا اگر در مورد زندگی در یک شهر کوچک یا بزرگ سئوال شود می توان به راحتی جاهای خالی را با عبارات مورد نظر پر کرد


Some people believe that living in a small town is better than living in a big city. In my opinion, however, the opposite is true. Transportation is much more convenient. In addition, everything is more exciting. Most important of all, there is a greater variety of people in a big city.


در ادامه یکسری معادل برای کلمات انتخاب شده اند که می توان در رایتینگ به کار برد. گاهی اوقات تکرار بیش از اندازه یک کلمه باعث ملال آور شدن رایتینگ و کسر نمره می شود. بنابراین باید آن را به نحوی تغییر داد. مثلا برای کلمه life می توان از عبارت های زیر نیز استفاده نمود


in my daily life, my everyday life,


و البته مهمترین بخش فایل قسمت عبارات کاربردی (Practical Phrase) است که از همین رایتینگ ها استخراج شده است. استفاده از این جملات باعث خواهند شد که ما جملات را همانند یک انگلیسی زبان بیان کنیم. مثلا چنانچه رایتینگ در مورد غذا پختن باشد و ما بخواهیم در مورد اسانتر شدن غذا پختن صحبت کنیم می توانیم از جمله زیر استفاده کنیم 


Today we can prepare food that is more convenient than ever before in history


حال چنانچه رایتینگ در مورد اینترنت باشد به راحتی با عوض کردن چند کلمه می توانیم بنویسیم


Today we can communicate each other using Internet that is more convenient than ever before in history.


به عنوان مثالی دیگر در بسیاری از موارد می توان برای بیان مزیت های یک فناوری از عبارت it gives me the chance to یا it gives me the opportunity to استفاده نمود.


تمرین و مرور جملات کاربردی باعث خواهند شد که در رایتینگ هایتان از آنها استفاده کرده و متن خوبی به زبان انگلیسی بنویسید


مطالبی که عنوان شد مجموعه ای از تجربیات شخصی می باشند و لزومی به در برداشتن نتایج مشابه برای دیگران ندارند ولی در مجموع می توانند کمک خوبی برای کسانی باشند که قصد دارند در آزمون تافل iBT شرکت کنند. ضمنا نمره خودم در رایتینگ 24 شده!

منبع
ideahome.blogfa.com

نظرات 1 + ارسال نظر
کسب و کار اینترنتی 17 - تیر‌ماه - 1392 ساعت 02:01 ق.ظ http://kasbokar-net.blogfa.com/

با این وبلاگ خوب و پر بازدید حیف نیست که کسب درامد نداشته باشی؟
بدون زحمتو کار
یه سر به وبلاگم بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد