یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

در این وبلاگ میتوانید زبان انگلیسی را بیاموزید

چگونه تلفظ خود را در بیرون از کلاس بهبود ببخشیم؟(بخش اول)

 استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

در این مقاله استاد رفیعی راهکارهای بسیار عالی را برای تقویت تلفظ در زبان انگلیسی به شما می آموزند.

تلفظ یکی از مشکل ترین قسمت های زبان انگلیسی می باشد که بخواهید بیرون از کلاس آنرا بهبود ببخشید. به طور کل، از کجا می توانید متوجه شوید که لغتی را به طور اشتباه تلفظ می کنیم؟ شاید تا حدودی بخوانیم، ولی ایده هایی که در این مقاله آمده است، می تواند راهکارهای بسیار عالی را در اختیار شما قرار دهد. ایده های پایانی این مقاله نیز یکسری راه حل های مفید را به شما ارائه خواهد داد تا بتوانیم بدون نیاز به معلم تلفظ خود را بهبود بخشد.
 

صدای خود را ضبط کنید

همانطور که اکثر افراد از گوش دادن به صدای ضبط شده خود شوکه می شوند و میگویند "اوه! خدای من! واقعاً ٌ صدای من اینگونه است؟"، شما نیز با گوش دادن به صدای خود خواهید فهمید که چقدر اشتباهات تلفظی داشته اید که تا به حال متوجه آن نشده بودید. می توانید پشت سرهم به عقب برگردید و به صدایتان گوش دهید و یا راه حل بهتر و موثرتر این است که نمونه صدای اصلی و صدای ضبط شده خودتان را به طور همزمان پخش کنید و سپس با دقت به نکات ضعیف خودتان گوش دهید. این کار را می توانید با استفاده از کامپیوتر به راحتی انجام دهید. هنوز یکسری نکات تلفظی است که آنها را از دست داده اید، مثل حروف صدادار که حتی نمی توانید فرق بین آنها را متوجه شود،ولی باید تلاش کنید تا ریتم خودتان را حفظ کنید و به طور دقیق حروف صدادار را ادا کنید.

امروزه یکسری برنامه های کامپیوتری و یک یا دو سایت وجود دارد که امواج صدای شما را تجزیه کرده و با صدای اصلی که از آن ضبط کرده اید مقایسه می کند. اکثر این برنامه ها به شما امتیاز 76 می دهند که بدین معناست که تلفظ شما 76% شبیه به صدای اصلی می باشد.ولی یکسری ایرادها در این سیستم وجود دارد. یکی از آنها این است که نحوه ی امتیاز دهی آنها بر روی مسائل نه چندان مهم می باشد به عنوان مثال کپی کردن صدای اصلی و عین آن صحبت کردن امری بیهوده است، در صورتیکه موضوع اصلی استرس صحیح لغات می باشد. یکی دیگر از این ایرادها این است که راه های بسیار زیاد دیگری برای گفتن جملات و عبارات وجود دارد، ولی شما باید آنچه را که کامپیوتر می گوید ضبط کنید. اگر شما صدای کسی را را که سن و جنسیت متفاوتی دارد ضیط کنید، به هیچ عنوانامتیاز 100% را نخاهید گرفت، هر چند تلفظ شما کاملاً درست باشد.

اگرچه این سیستم دارای مشکلاتی نیز است، ولی کار با آن می تواند تاثیر مثبتی بر روی تلفظ شما داشته باشد.

راه دیگری نیز برای بهبود تلفظ وجود دارد و آن این است که از خودتان فیلم بگیرید و به حالت های دهان خود هنگام ادای لغات توجه کنید و آنرا با دهان یک انگلیسی زبان مقایسه کنید.

کار  با رونوشت

قبل از آنکه به صدای ضبط شده گوش دهید، سعی کنید لغات استرس دار را تولید کنید مثل صدای "ter" برای لغت “to” و صداهای متصل مثل “staon’ برای واژه “sat on” و یکی صدای به خصوص مثل “a” که در انگلیسی به آن "شوآ" می گویند، پس دوباره گوش داده و این مثال ها را بررسی کنید. بعد از آن رونوشت را بخوانید و بر روی نکاتی که کار می کردید تمرکز کنید.

بهترین تمرین برای ضبط کردن صدا و خواندن رونوشت، اینگونه است که در ابتدا همراه با صدای اصلی شروع به ضبط کردن صدای خود کنید و دقیقاً هر جا که جملات تمام شد، شما نیز همانجا توقف کنید. وقتی این تمرین را کاملاً یاد گرفتید، حالا در هنگام ضبط، صدای اصلی را کم کنید و وقتی که دوباره صدای آنرا زیاد کرد، صحبت های شما باید با صدای اصلی در یک زمان باشد.

از علائم فنوتیک استفاده کنید

اگر می خواهید به طور دقیق از دیکشنری استفاده کنید، باید علائمی را که برای نشان دادن تلفظ به کار می رود، فرا گیرید. به عنوان مثال، علامت /j/ در دیکشنری به معنای حرف y در لغت yacht می باشد، نه صدای j در لغت jam. در ابتدای هر دکشنری این علامت ها به طور کامل همراه با مثال آورده شده است و می توانید از آنها به قدری استفاده کنید که تمامی آنها را حفظ شوید.

منبع: سرزمین زبان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد